Heb jij medewerkers met financiële problemen?

Die kans is helaas best groot

Geldzorgen

Stel; één van je medewerkers valt uit? En deze medewerker heeft al een paar keer een voorschot van zijn salaris gevraagd. Toeval? In dit voorbeeld is een relatie tussen de uitval en de vraag misschien wel te leggen. Maar ja, misschien is het inderdaad toeval. Wat zou jij doen in deze situatie?

 

Eerst wat feiten

  • 1 op de 5 huishoudens heeft risicovolle schulden.
  • 62 procent van de werkgevers heeft personeel met financiële problemen.
  • Uit een Nibud-rapport blijkt dat werkgevers pas laat zicht krijgen op de geldproblemen van hun personeel. Snelle signalering kan problematische schulden voorkomen.
  • Een medewerker met schulden kost een organisatie gemiddeld € 13.000,- per jaar.

 

Infographic loonbeslag

Wie komen er in financiële problemen?

Hoe komt het eigenlijk dat mensen in financiële problemen komen? Ook daar is onderzoek naar gedaan. Er is een groep notoire wanbetalers, die maken gewoon schulden en blijven dat doen. Maar er zijn meer oorzaken. Grote life events bijvoorbeeld kunnen in sneltreinvaart zorgen voor een probleem. Als je je baan kwijtraakt, je partner overlijdt of je te maken hebt met een scheiding. In die situaties – die ons allemaal kunnen overkomen – bestaat het risico dat er tijdelijk geen of minder inkomen is. Vaak is er dan ook minder aandacht voor de rekeningen; je hebt immers wel wat anders aan je hoofd! Daarnaast is een grote groep mensen in Nederland die niet zo taalvaardig is. 2,5 miljoen Nederlanders zijn namelijk laaggeletterd. Deze mensen hebben moeite met lezen en begrijpen dus brieven en facturen niet altijd goed en laten deze maar liggen. Soms wachten ze gewoon tot een deurwaarder langskomt zodat die kan uitleggen wat er aan de hand is. Schrijnend!

 

Wat zijn de gevolgen?

Wat doet het met een mens als er financiële zorgen zijn? Mensen krijgen stress, veel stress. En helaas werkt dat door in ons brein. Schaarste – van geld in dit geval – zorgt ervoor dat ons brein minder goed werkt. Denk- en regulatiefuncties nemen af. En juist in een situatie van financiële disbalans heb je die vermogens nodig om verstandige beslissingen te nemen. Dat kan dus gewoonweg niet meer. Mensen gaan bij de dag leven, zijn slecht in staat analyses te maken en goede beslissingen te nemen en gaan zich afzonderen. Gevolg? Problemen stapelen zich op.

 

Brede aandacht helpt!

Wat kunnen we doen om mensen met financiële problemen te helpen? Gelukkig is het onderwerp door allerlei initiatieven bespreekbaar gemaakt. De overheid heeft een aanvalsplan, gemeenten werken samen in vroegsignaleringsprojecten, bedrijven zijn zich er steeds meer van bewust dat ze in hun brieven rekening moeten houden met mensen die moeite hebben met lezen. Verschillende incassobureaus gaan over op een meer mensgerichte manier van werken. Samen met de betrokkene gaan ze op zoek naar een oplossing. Dit helpt om het probleem te gaan herkennen.

 

Risico’s en gevolgen voor jou

Maar goed, even terug naar jouw medewerker. Helaas is hij toch in de problemen gekomen. Welke gevolgen heeft dat voor jouw bedrijf of voor jou als leidinggevende? Ook hier is onderzoek naar gedaan. Het Nibud heeft afgelopen jaar een rapport gepubliceerd waaruit blijkt dat een medewerker in financiële  problemen gemiddeld 13.000 euro kost. Dertienduizend euro, dat is enorm veel geld. De kosten komen voort uit extra uitval; gemiddeld 7 dagen per jaar. En productieverlies van ongeveer 20 procent. Het verwerken van een loonbeslag kost ook een paar uur. Collega’s van de persoon in kwestie moeten werk overnemen. Dus het heeft behoorlijk impact. Natuurlijk nog naast de grote persoonlijke impact voor de betreffende persoon. Ondernemers beoordelen de gevolgen als een groot risico voor het bedrijf. Dus daar moet je wat mee denk ik. Maar wat dan?

 

Wat kan jij doen?

Stap 1 is bewustwording. En je leest dit nu, dat is al een begin. Praat er eens over met collega of vriend. Misschien kun je nadenken over je eigen kwetsbaarheid. Hoe gemakkelijk kan het mij overkomen.

 

Stap 2 is het signaleren van mogelijke problemen. De persoon in het voorbeeld vraagt een voorschot. Dat hoeft natuurlijk niet meteen te betekenen dat er echt een probleem is. In dat geval is het ook niet nodig om verder in actie te komen. Maar als er wel echt een probleem is en je gaat daar respectvol mee om én biedt ook nog eens een uitgestoken hand om iemand te helpen. Dan weet ik zeker dat je een trouwe en loyale collega krijgt. Een ander duidelijk voorbeeld is natuurlijk een loonbeslag. Dat gebeurt niet meteen dus als deze binnenkomt weet je meteen dat het een goed idee is om met de betrokkene in gesprek te gaan. De tweede groep die relatief ‘eenvoudig’ te vinden is zijn de mensen in je omgeving die iets ‘groots’ meemaken. Een verhuizing, scheiding, overlijden maar ook het krijgen van een kind. Het zijn allemaal gebeurtenissen die grote financiële gevolgen kunnen hebben. Drink een keer een kop koffie met iemand en check of het goed gaat. Maar in veel gevallen is het minder gemakkelijk. Mensen schamen zich en zijn geen gemakkelijk te lezen boek. Ze worden er steeds beter in zich niet te laten zien. Of althans hun problemen niet. Toch kun je leren om signalen beter op te pikken. Er zijn bedrijven die zich daarin gespecialiseerd hebben en mooie trainingen bieden die je helpen om het wél te zien.

 

Stap 3 is het probleem bespreekbaar maken. Neem van mij aan dat jouw werknemer slecht slaapt, zich schaamt en in een soort schaduw wereld leeft. Hij probeert te doen alsof er niks aan de hand is. Stel je eens voor; ‘als mijn leidinggevende het weet, raak ik mijn baan misschien wel kwijt!’ Maak het bespreekbaar. Ook dit kun je leren. Hoe bespreek je zoiets, wat zeg je wel en wat vooral niet. Gelukkig kun je ook hier hulp bij krijgen van goede trainers die je graag helpen.

 

Stap 4 is de laatste stap. Je bent je bewust geworden, je hebt gesignaleerd én je hebt het besproken. Nu heeft de persoon in kwestie hulp nodig. Goede hulp, betrouwbaar en integer. En ook daarvoor geldt; die bestaat. Ga op zoek naar een goede budgetcoach. Een die goed opgeleid is. Als je in dit traject geholpen bent door een trainer, vraag hem om tips. Meestal hebben zij een netwerk van betrouwbare en goede mensen waar je gebruik van kunt maken.

 

Neem je de uitnodiging aan?

Ik hoop dat je in je eigen omgeving geen mensen hebt met financiële problemen. De aantallen laten helaas zien dat dat niet heel waarschijnlijk is. Kijk en luister goed. Misschien kun jij het verschil voor iemand maken!

 

Deze blog is geschreven door Claartje Bom. Als Business Developer bij Janssen & Janssen geeft ze mederichting aan de visie waarin we streven naar een schuldenvrije maatschappij.

 

Naar overzicht
Delen:
FacebookTwitterLinkedInEmail
Neem contact op

xHeeft u een vraag?