Lees het inspirerende interview van Julian Langeraert van Elbuco B.V.

Elbuco

"Wat we zien aankomen, is dat gebruik belangrijker wordt dan bezit".

 

Aan het woord is Julian Langeraert (34) controller bij Elbuco B.V., voorheen Skala Home Electronics B.V. Het bedrijf waar je al meer dan 40 jaar huishoudelijke en elektronische apparatuur kunt leasen. Afgelopen jaar is Elbuco een nieuwe weg ingeslagen. “Door de ontwikkeling dat gebruik belangrijker wordt dan bezit, zien wij kansen dat het leaseconcept een steeds groter deel van de elektronicamarkt zal uitmaken. Dit doen we primair met partners waardoor we gezamenlijk een unieke propositie aan de consument kunnen aanbieden. Goed voorbeeld is ExpertGemak, waarbij het leasen van apparatuur in de winkels van Expert wordt aangeboden en de gehele service en afhandeling wordt verzorgd door Elbuco.”

 

Julian Langeraert is een man van de financiën. Van jongs af aan is hij daar al mee bezig. Zo stond hij graag achter de kassa in de winkel van zijn oma en was hij naar eigen zeggen ‘een gevaarlijke speler bij Monopoly’. Het is daarom niet zo raar dat hij begonnen is als commercieel medewerker bij een bank en daarna is doorgegroeid tot controller bij Elbuco. Hier is hij nu zo’n vijf jaar werkzaam. Hij werkt met veel plezier bij Elbuco.

 

Julian Langeraert als controller bij Elbuco

“Als controller bij Elbuco ben ik verantwoordelijk voor het totale financiële proces. Van debiteuren- en crediteurenbeheer tot de dagelijkse commerciële rapportages, de salarisadministratie en de jaarrekening als sluitstuk van het hele jaar. Kort gezegd: elke euro die erin komt en eruit gaat, daar weet ik vanaf”.

 

Julian Langeraert over nieuwe markten

“Elbuco B.V. was voorheen Skala Home Electronics B.V. Bij Skala ging de verhuur tot 2006 alleen via winkels. Voornamelijk gericht op de consumentenmarkt. Maar de eigenaren van Elbuco zijn echte ondernemers. Stilstaan is niets voor hen. Daarom hebben zij een aantal stappen genomen. De eerste stap was om van het offline aanbieden van producten, naar het online aanbieden van producten te gaan. Daar bleef het niet bij. Ze wilden nieuwe afzetmarkten aanboren met andere doelgroepen. Om die reden hebben ze afgelopen jaar het moederbedrijf Elbuco opgezet. Hieronder valt nu het label Skala.nl. Maar ook de labels SmartStudentDeals.nl en Monteur aan Huis.

Daarnaast bieden we het leaseconcept aan via samenwerkingspartners. Winkelketen Expert is daar een voorbeeld van.  We bieden zo op andere manieren onze diensten aan. Zowel voor de consumentenmarkt, als de zakelijke markt”.

 

Julian Langeraert over de samenwerking met Janssen & Janssen

“Op het moment dat klanten hun maandelijkse leasebedrag niet kunnen voldoen zullen wij altijd eerst in overleg gaan met de klant. Daarbij staat persoonlijk contact en service centraal. Mocht een gepaste oplossing uitblijven nemen we helaas afscheid van de klant. Wanneer dit gebeurt wordt het externe traject in gang gezet. Janssen & Janssen is één van de partijen die dit voor ons oppakt.

Bij Janssen & Janssen hebben ze begrip voor de vragen die we hebben. We kunnen ze overal mee lastig vallen. Wat prettig is, is dat we één aanspreekpunt hebben. Eén medewerker van Janssen & Janssen die eens per kwartaal vraagt hoe het gaat en met ons spart over bijzonderheden. Ze denken mee en helpen ons op weg om ons debiteurentraject te optimaliseren”.

 

Julian Langeraert over debiteurenbeheer

“Sinds twee jaar maken we gebruik van een externe credit check. Hiermee kunnen we klanten vooraf een score geven of ze kredietwaardig zijn. Zo kunnen we goede beslissingen nemen of we al dan niet met de klant een lange termijn relatie aangaan.

Ook zijn we begonnen met een bezoek aan onze klanten wanneer ze niet betaald hebben. Hier draait het om persoonlijk contact. We willen graag weten wat er aan de hand is en of we ze kunnen helpen door een betalingsregeling af te spreken. Wat we zien is dat de klant sneller betaalt door de persoonlijke benadering. Daarnaast levert het bruikbare informatie op die ons helpt bij de keuze om wel of niet het gerechtelijke traject in te gaan. Mocht de vordering oninbaar zijn, dan blijven de kosten voor Elbuco ook beperkt”.  

 

Julian Langeraert over service en ontzorgen

“Wat we zien aankomen, is dat gebruik belangrijker wordt dan bezit. Zeker vanwege de huidige economie zoeken mensen naar manieren om meer met minder geld te doen.

Mensen willen betalen voor het gebruik en de service die erom heen hangt. Ze willen gebruikmaken van luxe apparatuur zonder de grote investering die hier bij hoort. Gaat er iets kapot of is er een ander probleem, dan lossen wij het direct op zonder extra kosten. Al is het een batterij die vervangen moet worden. Wij komen. Binnen een werkdag. Dat betekent bij ons ontzorgen”.

Naar overzicht
Delen:
FacebookTwitterLinkedInEmail
Neem contact op

xHeeft u een vraag?