In gesprek met Key Account manager Martijn le Congé

IMG_0373_2eIn gesprek met Key Account Manager Martijn le Congé

 

Over onbegrensde ambitie, drive en succes.

 

Als rasechte Rotterdammer komt Martijn le Congé bij het van oorsprong Brabantse kantoor Janssen & Janssen Incasso & Gerechtsdeurwaarders terecht. Hij maakt de stap van Accountmanager naar Key Account Manager en tekent onlangs zijn contract voor een vaste aanstelling binnen de organisatie. De nog maar 30 jaar oude spontane en goedlachse Martijn weet wat hij in het leven wil en gaat daar vol voor. “Janssen & Janssen is een vooruitstrevend kantoor en altijd in ontwikkeling. Dat past bij mij als persoon.”

 

“Plezier is het allerbelangrijkste. Zonder dat kun je nooit het uiterste uit jezelf halen”, start Martijn. En hij weet waar hij over praat. Als kleine knaap wordt hij op het voetbalveld gescout en komt hij bij Feyenoord in de jeugd terecht. Later gaat hij semi-betaald voetballen bij Excelsior. Ondertussen studeert hij HBO Commerciële Economie met als specialisatie SportMarketing & Management. Zo heeft hij zowel letterlijk als figuurlijk een doel voor ogen. Totdat hij ontdekt dat een maatschappelijke carrière hem verder gaat brengen. Hij besluit te stoppen met betaald voetbal en zich te storten op zijn carrière in het bedrijfsleven. Hij start bij een sportmarketingbureau waar hij kennis maakt met de gerechtsdeurwaardersmarkt, middels een opdrachtgever. Niet veel later maakt hij de overstap naar Van Arkel als Accountmanager. “Ik ben onder aan de ladder begonnen en heb de basiscursus Recht en Praktijk gevolgd, eigenlijk een cursus voor medewerkers die dossierinhoudelijk werk verrichten. Dat was een pittige cursus met redelijk taaie stof voor mij zonder juridische achtergrond. En ik ben uiteindelijk heel blij met het papiertje.”

 

Kansen om te kunnen scoren

In 2015 gaat Martijn vanuit Van Arkel bij aandeelhouder DAS als Accountmanager MKB aan de slag. De topsportmentaliteit zal er altijd in blijven en Martijn denkt groots en tactisch. Bij iedere stap die hij maakt, neemt hij een weloverwogen, doelgerichte beslissing. “Continuïteit is erg belangrijk in deze branche en helpt je om verder te komen. De vacature van Key Account Manager bij Janssen & Janssen kwam op het juiste moment en het was de perfecte stap om van het MKB naar Key Account Management door te groeien.” Zoals gezegd ligt zijn lat hoog: “Janssen & Janssen moet in de top 5 – wat zeg ik: in de top 3 – van kantoren van Nederland staan. Daarnaast gaan we ons meer richten op het westen van Nederland. Ik wil structureel nieuwe klanten binnenhalen die passen bij onze visie. Daarnaast moet het een win-winsituatie voor beide partijen betekenen.”

 

Gunfactor

Als we nog een stapje verder gaan en groots denken zoals Martijn doet, denkt men over 5 jaar bij een incassokantoor als eerste aan hem én aan Janssen & Janssen. Deze doelen bereikt Martijn door zichzelf te blijven en uit te gaan van zijn eigen kracht. Martijn staat bekend om zijn spontaniteit en is altijd in voor een praatje. Door zijn open en informerende houding heeft hij een hoge gunfactor. “Persoonlijkheid is heel belangrijk. Een Key Account Manager van nog maar 30 jaar zie je niet zo vaak en ik zie dit alleen maar als een kans. Het is voor mij een uitdaging om een volwaardige gesprekspartner te zijn en een klik te zoeken. Netwerken past heel goed bij mij en het voelt voor mij niet als een verplicht praatje. Ik ben oprecht geïnteresseerd in de ander.” Naast zijn vlotte babbel en charmante lach blijft hij integer. “Ik hecht veel waarde aan vertrouwen en wat dat betreft is mijn persoonlijkheid een verlengstuk van de filosofie van Janssen & Janssen. Dat versterkt elkaar enorm.”

 

Verantwoordelijkheid nemen

De markt verandert en dit blijft in de incassobranche niet onopgemerkt. “Schulden zijn van alle tijden en de maatschappij is zo opgebouwd dat een schuld makkelijk is gemaakt. De overheid heeft hier een grote rol in en moet haar verantwoordelijkheid nemen. Ik denk dat de komende jaren het aantal schulden blijft stijgen, maar niet in zo’n stijgende lijn als de afgelopen jaren. Janssen & Janssen gaat voor een schuldenvrije maatschappij, dat is onze visie. We willen sneller bij organisaties aan tafel komen om mensen met schulden in een vroeger stadium te kunnen helpen. Schulden moeten eerder worden herkend zodat we ook eerder kunnen helpen. Klant-debiteuren willen we helpen door aan een duurzame oplossing te werken en bijvoorbeeld te bemiddelen bij een baan. Er blijven natuurlijk altijd niet-kunners en niet-willers bestaan. Onze business verschuift steeds meer naar de voorkant. Daarnaast is het deurwaarderswerk in ontwikkeling. De technologie staat niet stil en je moet continu blijven inspelen op de veranderende wet- en regelgeving. We gaan nog meer de aandacht leggen op het bieden van trainingen en het geven van consultancy. “Janssen & Janssen is met deze visie goed op weg. Ze nemen als werkgever zelf de verantwoordelijkheid, maar geven werknemers ook de vrijheid om deze verantwoordelijkheid te nemen. Samen met Team Marketing, Communicatie en Business Development gaan we mooie dingen realiseren. Ik ben erg blij met de collega's. Ondanks de diversiteit aan mensen is er een enorme synergie en gunning naar elkaar.”

 

Samen met zijn vrouw, dochtertje van 5 en zoontje van 2 woont hij in de regio van Rotterdam. Nog altijd speelt sport – en voetbal in het bijzonder – een belangrijke rol in het leven van dit sportieve multitalent. Als aanvoerder speelt hij bij VV Noordwijk en daarnaast golft hij graag.

 

Waar Janssen & Janssen en Martijn elkaar nog meer ontmoeten is de bescheidenheid. “We lopen niet te koop met onszelf en steken (nog) niet boven het maaiveld uit. Dit terwijl we echt een hele goede dienstverlening leveren. De kwaliteit zit intern en we zijn het niet gewend om dat naar buiten toe te roepen. Janssen & Janssen is een heel betrokken organisatie en we mogen onszelf meer laten zien. We horen toch wel bij de allergrootste partijen van Nederland. Maar dit doen we op een integere manier die bij ons past.”

 

Wat een vleugje Rotterdam in Eindhoven teweeg kan brengen.

Naar overzicht
Delen:
FacebookTwitterLinkedInEmail
Neem contact op

xHeeft u een vraag?