Henk-Jan Lamers: ‘Het is onze verantwoordelijkheid om met de opdrachtgever in gesprek te gaan hoe schulden kunnen worden voorkomen’

Henk-Jan LamersEerder dit jaar is onze nieuwe visie ‘Janssen & Janssen gaat voor een schuldenvrije maatschappij’ bekendgemaakt. In dat kader laten we in iedere nieuwsbrief een collega aan het woord over deze nieuwe visie. Deze keer is Henk-Jan Lamers, Manager Project Management aan het woord.

 

“Een schuldenvrije maatschappij betekent voor mij dat je vanuit twee kanten bekijkt hoe je schulden kunt verkleinen én oplossen”, start Henk-Jan. “Het is een maatschappelijk probleem dat we breder moeten zien dan vanuit de opdrachtgever en klant-debiteur. Waardoor ontstaan schulden? Als je dat helder hebt, kun je het probleem oplossen.”

 

Welke rol voor Janssen & Janssen is hierin weggelegd?

“Traditioneel komt een incassobureau of deurwaarderskantoor in beeld als de schulden al zijn gemaakt. We doen zelf continu onderzoek en hebben op basis van de resultaten statistische modellen ontwikkeld.

Door middel van debiteurensegmentatie kunnen we – aan de poort – voorspellen hoe groot de kans is dat binnen 60 dagen een betaling volgt. Op basis van deze voorspelling starten we met het juiste traject. Dit houdt in dat we  een keuze maken in de soort communicatie en de tone of voice daarvan.

Als na het minnelijke traject geen betaling is gedaan, kunnen we voorspellen hoe groot de kans is dat dit tijdens een gerechtelijk traject wel gebeurt. Op deze manier worden geen onnodige kosten gemaakt en lopen de kosten voor de klant-debiteur niet nog hoger op. Het resultaat is een beter rendement voor dossiers die het juridische traject hebben doorlopen.

We helpen nu dus vooral aan de achterkant bij het oplossen van schulden. We gaan graag een stapje verder en adviseren de opdrachtgever aan de voorkant van het incassoproces.”

 

Wat betekent dat in de praktijk?

“Het is onze verantwoordelijkheid om met de opdrachtgever in gesprek te gaan hoe schulden kunnen worden voorkomen. Hoe wordt er bijvoorbeeld omgegaan met een factuur die niet is betaald? Na hoeveel dagen volgt een herinnering, aanmaning, en/of een 14-dagenbrief? En na hoeveel dagen stuur je het door naar een deurwaarder? Wij kunnen advies geven hoe het incassoproces verbeterd kan worden. Ik zie het juist als toegevoegde waarde dat wij hierbij willen én kunnen helpen. Dit draagt bij aan een goede balans tussen maatschappelijk verantwoord ondernemen en vorderingen betaald zien worden. We worden steeds slimmer in het voorspellen wat de afloop van een vordering is. We willen de opdrachtgever daarbij helpen en het incassoproces dusdanig inrichten zodat schulden kunnen worden voorkomen. Daarnaast kan er aan de voorkant van het traject ook segmentatie worden toegepast. Op welke brieven reageert een klant-debiteur beter? We adviseren opdrachtgevers om de communicatie en -kanalen onder de loep te nemen en te testen. Zo gaan we samen voor een schuldenvrije maatschappij.”

Naar overzicht
Delen:
FacebookTwitterLinkedInEmail
Neem contact op

xHeeft u een vraag?