Hulp vragen? Het helpt!

Klant-debiteur helpenDe stapel met brieven blijft maar groeien. Je hebt geen overzicht meer en hebt het idee dat je de enige bent. Je weet niet meer hoe je eruit moet komen. Schulden zijn erg vervelend en blijven je achtervolgen totdat ze weg zijn. Misschien denk je dat je er alleen voor staat, maar gelukkig kunnen veel instanties jou helpen. De schuldhulpverlening is een manier die kan helpen bij schulden.

 

Mijn collega Saskia schreef in haar blog over de verschillende hulpinstanties waar je naar toe kunt gaan voor hulp. Er is namelijk hulp genoeg! Helaas is dat ook nodig. Ruim een derde van alle Nederlandse huishoudens heeft namelijk achterstanden met het betalen van rekeningen. Elk jaar zijn er ongeveer 90.000 mensen die zich melden bij de schuldhulpverlening. Het is best moeilijk om de stap te zetten om hulp te vragen. Je financiën zijn persoonlijk en dat wil je liever zelf doen. Maar wat als dit nou niet lukt? De problemen worden groter en de rekeningen blijven maar binnenkomen. Er zijn gelukkig al veel mensen die deze stap hebben gezet en jij kunt dat dus ook!

 

Wij spreken veel klant-debiteuren die financiële problemen hebben en wat wij vaak horen is dat er een gevoel van schaamte is. Maar ook dat mensen niet weten dat er instanties zijn die kunnen helpen! Reden genoeg voor mij om deze blog te schrijven om daar wat meer informatie over te geven.

 

De eerste stap

Als ik in het kort uitleg wat de schuldhulpverlening doet, klinkt het simpel. Zij proberen met jouw schuldeisers een regeling af te spreken, zodat jouw schulden kunnen worden afbetaald. Er komt alleen veel meer bij kijken. Wat moet je doen om in de schuldhulpverlening te komen? Contact opnemen met je gemeente. De gemeente waarin jij woont kan jou doorverwijzen naar een schuldhulpverlener bij jou in de buurt. Dit kan bij de gemeente zelf zijn of bij een ander bureau. Waar het altijd mee begint is een intakegesprek. In zo’n gesprek wordt alles van de schuldhulpverlening met je besproken, maar ook wat er van jou verwacht wordt. Misschien komt uit het gesprek wel naar voren dat je alleen wat begeleiding nodig hebt.

 

Wat betekent dit voor mij?

Met het op orde krijgen van je financiële administratie kun je ook hulp krijgen van een vrijwilliger, of door het volgen van een budgetcursus. Zo’n cursus wordt gegeven in een groep, dus kan het prettig zijn om van elkaar te leren. De schuldhulpverlening zal samen met je kijken of dit voor jou ook mogelijk is.

Als het toch schuldhulpverlening wordt, heb je te maken met wat regels en afspraken. Zo moet je,

  • Ouder zijn dan 18 jaar;

  • een inkomen hebben;

  • ingeschreven staan bij jouw gemeente;

  • schulden hebben waar je zelf niet meer uitkomt.

 

In de schuldhulpverlening moet er eerst een stabiele situatie zijn. Dat wil zeggen dat je inkomsten hoger moeten zijn dan je vaste lasten (denk bijvoorbeeld aan huur, elektra en zorgpremie). Als je financiële situatie stabiel is, dan gaat de schuldhulpverlening met alle schuldeisers in gesprek om regelingen af te spreken om zo alle schulden te betalen. De schuldhulpverlening wil dat jouw schulden weggaan, zodat je weer met een schone lei verder kunt gaan. Daarom moet er zoveel mogelijk geld opzij worden gezet voor de schuldeisers.

Houd ik dan nog wel iets over in de maand? Niet alles kan opzij gezet worden, want je hebt ook recht op leefgeld. Leefgeld is bedoeld om bijvoorbeeld boodschappen van te doen. De rest van jouw inkomen wordt gebruikt om je vaste lasten van te betalen en om zoveel mogelijk schulden mee af te betalen.

 

Dat lucht op!

Misschien denk je wel dat je nu niks meer zelf mag doen. Bekijk het positief! De stap naar een schuldenvrij leven is gezet. Schulden zijn erg vervelend om te hebben. Het doet wat met je. Slapeloze nachten, stress of de angst dat er weer een deurwaarder op de stoep kan staan. Onze klant-debiteuren voelen vaak opluchting als ze ons gebeld hebben. We willen duidelijkheid geven en willen met je meedenken! Een vraag om hulp is soms best moeilijk, maar stel jezelf de vraag: wat levert het mij op?

 

Deze blog is geschreven door Maarten. Als medewerker van het Klant Contact Centrum staat hij veel klant-debiteuren te woord. De meest uiteenlopende vragen worden hier gesteld en samen worden de mogelijkheden bekeken.

Naar overzicht
Delen:
FacebookTwitterLinkedInEmail
Neem contact op

xHeeft u een vraag?