Vragen over betalen?

088 730 34 00

Zakelijke vragen?

088 730 34 37

Direct met ons chatten

Start chat

Jurist Steven Houweling: ‘Ik bijt me vast in complexe, juridische huurkwesties’

  • 05-10-2020
  • Leestijd: 2 minuten

Als kind droomde hij ervan om rechercheur te worden, hij zat bij Fred Teeven in de collegebanken, maar zonder ambities om buschauffeur te worden. En nu mag Steven Houweling als jurist woningcorporaties bijstaan in juridische kwesties. Een keuze waar hij nog iedere dag blij van wordt. “Als jurist zijn er veel overeenkomsten met recherchewerk. Het is alleen een andere tak van sport geworden. Nu doe ik speurwerk naar juridische informatie.”

Menig van jullie zullen wel eens contact hebben gehad met Steven. Als jurist is hij sinds 2006 aan Janssen & Janssen verbonden, maar hij heeft al 27 jaar aan ervaring op de teller staan. Door de jaren heen is zijn interesse voor het huurrecht steeds groter geworden. “Ik geef onder andere advies aan woningcorporaties in de breedste zin van het woord. Nu, tijdens de coronacrisis, is (geluids)overlast van buren of burenruzies een hot topic. Hoe moet een verhuurder hierop reageren en hoe kan hij dit goed inrichten?” Maar ook het maken van concepten van bijvoorbeeld gebruiksovereenkomsten of brieven, het waarnemen van comparities en het bijstaan in procedurele zaken behoren tot zijn dagelijkse werk. Een onderwerp waar hij veel van af weet en veel over kan vertellen zijn overleden huurders. “Ik kom vaak in contact met verhuurders die worden geconfronteerd met een overleden huurder. Wanneer een huurder overlijdt, spelen huurrechtelijke en erfrechtelijke aspecten een rol. Dat zijn vaak lastige kwesties. Zo geldt dat ook bij mutatieschade, dat is ook een lastig onderwerp.” Zijn kennis deelt Steven graag. Zo is hij al jaren één van de vaste trainers van Janssen & Janssen.

Impact van corona

Om zijn hoofd leeg te maken na een hectische werkdag, of aan het drukke gezinsleven als vader van die drie fantastische zoons te ontsnappen, trekt hij graag de hardloopschoenen aan en verkent hij het Zeeuwse landschap. Als geboren en getogen Rotterdammer, maar inmiddels ingeburgerde import-Zeeuw is hij het gewend om veel onderweg te zijn. “Nu met de coronacrisis is mijn reistijd aanzienlijk verkort. Ik werk veel vanuit huis. Eén dag per week ga ik naar ons kantoor in Goes om dossier uit te draaien en post te verzenden en keer ik vervolgens met een zware shopper vol uitgeprinte dossiers weer richting huiswaarts. Comparities vinden in coronatijd veelal online plaatst, maar gelukkig zijn er ook nog rechtbanken waar je nog fysiek wordt verwacht. Zo moet ik morgen naar Amsterdam toe voor een zitting.” Corona heeft veel impact. Niet alleen op hoe de dagelijkse werkzaamheden worden ingericht. Ook op de huurders en verhuurders. “De periode van niet-ontruimen is voorbij, maar komt die weer terug als er een tweede golf komt? Maar er zullen ook nu sneller huurachterstanden ontstaan. Veel huurders komen – of zijn al – in financiële nood. Moeten we ze dan op straat zetten, omdat ze geen inkomen meer hebben door corona? Al kun je natuurlijk nooit altijd met 100 procent zekerheid zeggen dat corona hier de oorzaak van is. Maar feit blijft dat verhuurders met steeds meer huurders geconfronteerd gaan worden die vanwege inkomensverlies de huur niet kunnen betalen. Ik vind dat hier ook een rol voor de politiek ligt weggelegd. Daar moet toch een voorziening of een potje voor komen?

En wat te denken van de grens van drie maanden huurachterstand voordat je door kunt pakken in een procedure voor ontbinding en ontruiming? Dat is vrij fors. In een procedure loopt dit al snel op naar zes maanden. Ik pleit nog altijd voor een ontbinding c.q. ontruiming in een eerder stadium, zodat er ook eerder ingegrepen kan worden en huurders niet verder in de problemen kunnen komen. De politiek moet het mogelijk maken dat rechters eerder kunnen oordelen over de situatie.”

Persoonlijk contact maken, júíst in crisistijd

Mocht dit ooit worden doorgevoerd, tot die tijd moeten we het doen met de huidige wet- en regelgeving. Wat zijn dan de tips die Steven heeft? “Blijf veel en persoonlijk contact houden met de huurder. Weet wat er speelt achter de voordeur zodat je ook snel in actie kan komen als er een betalingsachterstand (dreigt) te ontstaan. Zeker in coronatijd vergt dit om creatieve mogelijkheden. We gaan op afstand op huisbezoek, maar dit betekent niet dat het persoonlijke contact wegvalt. En als je vindt dat – met uiteraard inachtneming van de maatregelen – het verantwoord is om aan te bellen dan moet je dat zeker doen. Dat is een advies wat we onze deurwaarders ook meegeven. Zorg dat je er dicht op zit en ken je huurders. Kortom: blijf actief, doorzetten en geef niet op, heb zeg maar een hardlopers mentaliteit.”