Vragen over betalen?

088 730 34 00

Zakelijke vragen?

088 730 34 37

Direct met ons chatten

Start chat

Sociaal incasseren

Veelgestelde vragen over sociaal incasseren

Het persoonlijk contact, wat moeten we daaronder verstaan?

De signaalpartners zijn vrij hier invulling aan te geven. Het kan zijn huisbezoek, bellen, kaartje in de bus of een persoonlijke e-mail. En het is een inspanningsverplichting, geen resultaatverplichting.

Mag je dit persoonlijk contact ook uitbesteden aan partijen als Janssen & Janssen? Of moet je dat als verhuurder of beheerder zelf verrichten?

Ja, je mag dit uitbesteden zoals ook gemeenten een deel van hun verplichtingen uitbesteden.

Hoe heeft Janssen & Janssen dan het persoonlijk contact ingeregeld? Is dat altijd aan de deur, want het gaat om grote aantallen.

Janssen & Janssen kan voor jullie dit persoonlijke contact verzorgen. In onderling overleg maken we afspraken over de wijze waarop we dat uitvoeren.

Heb ik het goed begrepen dat als wij zelf een betalingsregeling treffen, we voorlopig niet hoeven te melden?

Ja, dat klopt. Als er een lopende betalingsregeling is waar de huurder zich aan houdt, hoef je niet te melden.

Als iemand niet reageert op hulpaanbod van de gemeente en dus geen hulp accepteert, vindt er dan een extra inspanning plaats om hen te overtuigen hulp te accepteren?

Dat is afhankelijk van het beleid van de gemeente. In de wet is deze verplichting niet opgenomen, maar lokaal kan een gemeente natuurlijk aanvullend beleid maken hierover. Onze verwachting is dat dit niet snel zal gebeuren. We verwachten grote aantallen meldingen bij de gemeenten naar aanleiding van deze nieuwe wet en het zal al moeilijk genoeg zijn om op al deze meldingen in te gaan.

Kun je de punten 2 t/m 4 van sociale incasso opnemen in je aanmaningsbrief?

Ja, dat is mogelijk. Dit betreft de punten: persoonlijk contact en wijzen op mogelijkheden achterstand op te lossen, wijzen op mogelijkheden schuldhulp, aanbieden doorgeven gegevens aan gemeente voor hulp. Zie hier een voorbeeld voor deze brief.

Moet je schriftelijk aanmanen of mag dat ook digitaal via een e-mail bijvoorbeeld?

In beginsel staat hierover niks in de wet. Het uitgangspunt is dat het bericht de huurder moet bereiken. Rechters gaan ervan uit dat de post altijd wordt bezorgd, voor e-mail ben je daar minder zeker van. Als je regelmatig mailcontact hebt met een huurder en de huurder daarop ook reageert dan kun je dit voor deze brief ook doen.

Als we een betalingsregeling hebben met een huurder, wordt dit gezien als achterstand?

Als er een betaalafspraak is en die wordt ook nagekomen, hoeft dit niet gemeld te worden.

Lees meer over de Wetswijziging Vroegsignalering

Onze collega Claartje Bom schreef een artikel de Wijziging in de Wet gemeentelijke Schuldhulpverlening (Wgs)

Wat houdt vroegsignalering in?

Meer vragen over vroegsignalering? Vul hieronder je gegevens in. Dan nemen wij contact met je op!

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.