Vragen over betalen?

088 730 34 00

Zakelijke vragen?

088 730 34 37

Direct met ons chatten

Start chat

Een medewerker met schulden, bied jij hulp bij schulden?

  • 11-11-2020
  • Leestijd: 2 minuten

Financiële problemen. Het is helaas voor veel mensen de realiteit. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 1 op de 5 huishoudens in Nederland schulden heeft. Grote kans dus dat ook één van jouw medewerkers financiële problemen heeft. Steek je je kop in het zand, of bied je hulp bij schulden?

Als leidinggevende of manager zie je de medewerkers veel. Als een medewerker fulltime werkt, is de medewerker meer op zijn werk dan thuis. Als direct leidinggevende kun je dan ook snel signalen van financiële problemen herkennen en in een vroeg stadium hulp bieden. Jij bent namelijk degene die de medewerker op de werkvloer ziet.


Hoe herken je een medewerker met schulden?

Er zijn een aantal duidelijke signalen die erop kunnen wijzen dat een medewerker schulden heeft. Ik zet er een aantal voor je op een rijtje:

Wanneer een medewerker:

  • Om een voorschot vraagt van zijn salaris.
  • Extra diensten of nachtdienst wil draaien.
  • Minder productief is op de werkvloer.
  • Zich vaak ziekmeldt.
  • Zich afzondert van andere collega’s en erg op zichzelf is.

Bovenstaande gebeurtenissen kunnen wijzen op financiële problemen en zijn het eerste aanknopingspunt om het gesprek aan te gaan en eventueel de helpende hand bij schulden te bieden. Wil je meer lezen over het signaleren van een medewerker met schulden, lees dan de blog ‘Hoe herken je een medewerker met schulden?’.


Wat kan je doen om jouw medewerker te helpen?

Als je een signaal hebt herkend, hoe dan verder? Allereerst is het van belang dat je het gesprek aan gaat met de betreffende medewerker. Probeer open vragen te stellen en écht te luisteren naar de medewerker. Oordelen is hierbij echt een no go. De medewerker moet zich namelijk veilig voelen. Veilig genoeg om zijn verhaal te kunnen doen, maar ook om jouw hulp te accepteren. En geloof me, dat is voor veel mensen echt een enorme drempel. Het gevoel van schaamte is vaak groot. Wat we in de praktijk veel meemaken is dat een medewerker in het begin dan ook altijd zal aangeven dat er niets aan de hand is. Of dat de medewerker zijn problemen zelf kan oplossen. Als je dit te horen krijgt, probeer dan juist door te vragen. Hiermee zorg je ook voor het terugdringen van het ziekteverzuim.


In een veilige en vertrouwde omgeving ontstaat een gesprek

Als medewerkers weten dat de werkgever graag wil helpen, ontstaat er vaak een veilige omgeving voor de medewerkers. Vooral als zij het gevoel hebben dat zij niet de enige zijn met schulden.

Op het moment dat er een open gesprek ontstaat, en de medewerker graag geholpen wil worden, is het belangrijk dat de medewerker de juiste hulp aangeboden krijgt. Er zijn namelijk verschillende mogelijkheden. De juiste hulp hangt af van bijvoorbeeld de hoogte van de schulden en het inkomen.


Budgetcoach? Een overzicht van inkomsten en uitgaven is het startpunt

Wanneer er nog vrijwel geen schulden zijn, kan de medewerker al geholpen zijn met een overzicht van de inkomsten en uitgaven waarna globale financiële tips en tricks gegeven kunnen worden. Onze Budgetscan kan hierbij dan het perfecte hulpmiddel zijn. De medewerker krijgt bij een Budgetscan handige bespaartips van een budgetcoach, waardoor snel meer geld per maand overgehouden kan worden. Hoe doen we dit?

De budgetscan met onze budgetcoach bestaat uit een kort begeleidingstraject:

  • In een telefonisch (video)gesprek met een budgetcoach krijgt de medewerker ondersteuning bij het maken van een budgetoverzicht. Hiervoor krijgt de medewerker een eenvoudig overzicht die hij gaat invullen. De budgetcoach legt uit hoe het werkt.
  • De medewerker gaat zelf aan de slag om het overzicht in te vullen. Tijdens het invullen kunnen er via WhatsApp vragen gesteld worden aan de budgetcoach. Het ingevulde overzicht deelt de medewerker met de budgetcoach.
  • Na een week (of een paar dagen – net wat er wordt afgesproken) vindt er een tweede telefonisch (video)gesprek plaats tussen de budgetcoach en de medewerker. In dit gesprek wordt bekeken wat er in het budgetoverzicht staat. Aan de hand daarvan geeft de budgetcoach een persoonlijk advies.


Budgetcoaching
als hulp bij schulden

Als een medewerker al wat meer schulden heeft en zelf het overzicht kwijt is, kan een budgetcoach de juiste hulp zijn. Samen met de budgetcoach worden alle inkomsten en uitgaven op een rij gezet en wordt een schuldenoverzicht gemaakt. Samen met de budgetcoach wordt bekeken of de betreffende medewerker alle toeslagen ontvangt waar hij recht op heeft, en of er posten zijn waar makkelijk op bespaard kan worden. Samen met de budgetcoach worden betalingsregelingen getroffen met de schuldeisers, zo worden verdere hoge kosten voorkomen. Het mooie van een budgetcoachingstraject is dat de medewerker alles zelf doet, hij wordt hierbij alleen gecoacht, zodat de medewerker weer financieel in balans komt en ook na het traject zelfstandig zijn financiën kan regelen.

Als de medewerker er met een budgetcoach niet uitkomt, bijvoorbeeld als de schuldenlast onoverzienbaar is, dan kan budgetbeheer, bewindvoering of schuldhulpverlening bij de gemeente perspectief bieden. De medewerker verliest dan zijn zelfredzaamheid omdat zijn salaris op een derdenrekening gestort wordt en de hulpverlener de vaste lasten voor de medewerker betaalt.


Het belang van preventieve hulp

Hoe eerder de medewerker geholpen wordt, hoe meer de medewerker zelf het heft in eigen hand blijft houden. Ik ben hier voorstander van, omdat ik denk dat een medewerker dan ook sneller zijn financiën weer op orde heeft. En hoe sneller dit gebeurt, hoe sneller jij weer kan genieten van een gemotiveerde medewerker. En het ziekteverzuim wordt teruggedrongen.

Het blijft natuurlijk altijd lastig om het gesprek aan te gaan en de juiste hulp te bieden. Daarbij moet de medewerker de hulp ook graag willen accepteren. Want alleen dan kunnen er stappen in de juiste richting gezet worden. Met deze tips kun je een goed gesprek voeren.


Heb je nog vragen?

Neem gerust contact op met me. Ik ben bereikbaar via 06 22 77 57 50 of via elsemieke.rooms@janssen-janssen.nl

Deze blog is geschreven door Elsemieke Rooms, relatiemanager, jurist en coach motiverende gesprekstechnieken bij Janssen & Janssen.


Blog 4

We bieden verschillende mogelijkheden die jou als HR-professional helpen. Mogelijkheden die jouw medewerkers weer perspectief bieden. Bijvoorbeeld de Budgetscan, een laagdrempelige vorm van hulp. Wil je meer weten?