Serge Roodbeen van Famed over een gedifferentieerde aanpak in de zorgbranche

“Bij schuldenproblematiek stopt de communicatie vaak, terwijl je die juist op gang moet houden.”

Serge Roodbeen, FamedAls Director credit management bij Famed, financieel partner in de zorg, is het credo van Serge Roodbeen: werk transparant, met persoonlijke integriteit en ben open naar je omgeving. Dat geldt wat hem betreft voor zowel de communicatie met opdrachtgevers, met de klanten van hun opdrachtgevers als binnen zijn eigen team. Tegelijkertijd is het resultaat dat telt. Famed bereikt dat door vergaande automatisering te combineren met een gedifferentieerde aanpak. “Je kunt veel automatiseren maar juist als het moeilijk wordt, moet je in gesprek blijven met de klant van je klant.”

 

Serge Roodbeen is al 20 jaar actief in dit vakgebied. Nu is hij lid van het management team bij Famed en verantwoordelijk voor alle credit management activiteiten binnen Famed. Famed is een organisatie die zorgaanbieders, zoals medisch specialisten, tandartsen, opticiens en audiciens en GGZinstellingen, ‘ontzorgt’ van hun financiële administratie. Dit doen zij door het gehele facturatie- en declaratieproces uit handen te nemen. Zorgconsumenten – waarvan de zorgaanbieder een samenwerking heeft met Famed – ontvangen, namens hun zorgaanbieder, een nota van Famed.

 

Voor deze ‘nota-ontvangers’ is Famed verantwoordelijk voor een correcte en begrijpelijke verrekening van zorgkosten. Een ander speerpunt is om nota ontvangers op effectieve wijze te benaderen met betaalmogelijkheden op maat. Dat klinkt eenvoudig, maar met ruim 4.600 klanten (zorgaanbieders) is het bepaald geen sinecure. Zo werkt Famed jaarlijks aan de optimale afhandeling van maar liefst 45 miljoen declaraties en versturen zij ruim 8,5 miljoen nota’s per jaar.

 

“Vertrouwen is vanzelfsprekend een heel belangrijk begrip in deze branche”

Uiterste zorgvuldigheid van systemen en werkwijze is dan ook cruciaal. Zorgdata zijn bij uitstek privacygevoelig. Ook al blijft Famed op zo groot mogelijke afstand van medische gegevens, ze zijn wat privacy betreft op alle fronten gecertificeerd. “Privacy, kwaliteit en informatiebeveiliging staan hoog in het vaandel. Niet voor niets zijn wij, van alle ‘factoringmaatschappijen’ in de zorg, reeds het langst zowel ISO 9001 als NEN 7510 gecertificeerd. Uiteindelijk draait het allemaal om vertrouwen en zijn databeveiliging en privacy voor ons de standaard en het uitgangspunt bij de alledaagse bedrijfsvoering.” Om dit te waarborgen is ook een uitgebalanceerd proces van groot belang. In kleine stappen is Famed nu volledig geautomatiseerd en in staat om declaraties en de complete financiële afhandeling daarvan correct en efficiënt te verwerken. “Anderzijds én nog belangrijker is dat we ontvangers van een nota van Famed hierdoor nog beter van dienst kunnen zijn bij de financiële afhandeling van zorgkosten.”

 

Innoveren en informeren

Met zijn team is Serge Roodbeen continu bezig om het proces en de dienstverlening te optimaliseren. Daarbij is ontzorging van alle betrokken partijen het hoogste doel. Zo kan iedere ontvanger van een nota van Famed terecht op het online, beveiligde portaal Nota van Famed. Hier kunnen zij veel zaken rondom de nota zelf regelen en er vragen over stellen. Ook zorgaanbieders hebben hun eigen, online portaal. Met dit portaal leveren zorgaanbieders hun declaraties eenvoudig aan en houden ze volledig zicht op de financiële administratie. Dat Famed verder gaat in ‘ontzorgen’ wordt onder andere duidelijk door de declaratieservice ‘Validaties in de mondzorg’. Serge Roodbeen: “Bij deze service controleren we – op basis van de NZa weten regelgeving – de aangeleverde declaratiebestanden van mondzorgprofessionals alvorens we de declaraties doorzetten naar de zorgverzekeraars. Doordat we de declaraties vooraf controleren, verbetert dit de kwaliteit van declaraties en worden eventuele tijdrovende en onnodige werkzaamheden rondom betwistingen van declaraties voorkomen. Bovendien profiteren de zorgconsumenten: zij ontvangen correcte en begrijpelijke nota’s.”

 

Voorkom schulden en zet de debiteur, oftewel de ‘zorgconsument’ centraal

Met 45 miljoen declaraties en 8,5 miljoen nota’s per jaar heeft Famed vanzelfsprekend ook te maken met zorgconsumenten met een betalingsachterstand of schuldproblematiek. “Het is niet alleen een kwestie van benadering van de zorgconsument, maar ook hoe je dat intern regelt en de mentaliteit die je daarbij hebt.” Voor Famed betekent dat op een zorgvuldige manier handelen en met een heel flexibele benadering ervoor zorgen dat individuele gevallen niet uit de hand lopen. “Dat vraagt dus om een zeer specifieke benadering, waarbij je tijdig signaleert en het gesprek aangaat”, zegt Roodbeen. “Daarbij sluit de filosofie en werkwijze van Janssen & Janssen uitstekend aan bij die van ons”.

 

Een succesvolle aanpak is een gedifferentieerde aanpak

Langzaam dringt het besef in de markt door dat het blijven trekken aanschrijnende gevallen geen zin heeft. Integriteit vindt Serge Roodbeen dan ook bijzonder belangrijk. “In de incassomarkt nam helaas niet elke partij dat serieus.” Credit management moet geïntegreerd worden aangeboden vanuit de organisatie zelf, vindt Roodbeen. Over Janssen & Janssen zegt hij het volgende: “Ze zijn echt een verlengstuk van onze organisatie en positief kritisch. Uiteindelijk gaat het erom dat je een gedifferentieerde aanpak, ofwel de juiste timing, technieken en benaderingswijze hanteert om tot een succesvolle bijdrage te komen. In de samenwerking versterken we elkaar daarin enorm. Tot slot sluit de ideologie van Janssen & Janssen voor ‘een schuldenvrije maatschappij’ naadloos aan op dat wat wij zo belangrijk vinden. Tevreden zorgconsumenten, daar gaat het ons om. We willen zorgconsumenten helpen door ze op effectieve wijze te benaderen met betaalmogelijkheden op maat. Zo worden onnodige, extra kosten in een notatraject voorkomen.”

Naar overzicht
Delen:
FacebookTwitterLinkedInEmail
Neem contact op

xHeeft u een vraag?