‘Het is schrijnend om te zien dat kinderen die niet lezen later een grotere kans hebben op schulden’

 

 

Anna 2017a

In gesprek met Kinderzwerfboek manager Annemarie Schouten.

 

Lezen is belangrijk voor de ontwikkeling van een kind en zo denkt Annemarie Schouten, manager van Kinderzwerfboek, hier ook over. Zelf heeft ze vier kinderen en heeft ze met eigen ogen gezien dat lezen heel belangrijk is voor hun taalontwikkeling. Als sportieve vrouw is Annemarie, die in het dagelijkse leven graag tennist en buiten is, druk bezig met Kinderzwerfboek. Ze maakt de stap van evenementen organisatie naar manager bij Kinderzwerfboek. Kinderzwerfboek zet zich in voor kinderen die in armoede leven en niet de mogelijkheid krijgen om thuis te lezen. “Het is heel verrijkend en leerzaam om samen te werken met maatschappelijke organisaties die dicht bij kinderen in armoede staan.”

 

 

“Ik heb altijd al willen werken voor een maatschappelijke organisatie. En dat is dan ook nog een keer iets wat heel leuk is om te doen”, start Annemarie enthousiast. Deze woorden maakt ze dan ook waar. Een aantal jaar geleden organiseerde Annemarie een evenement voor Nationaal Fonds Kinderhulp. Na deze samenwerking kwam de vraag naar voren of zij betrokken wilde zijn bij de groeiplannen voor Kinderzwerfboek. Dit leek haar heel boeiend en spannend en zo is ze als manager aan de slag gegaan. Het is leerzaam om op een andere manier naar onderwerpen te kijken die in de samenleving spelen. “Dus het is naast dat het boeiend is ook heel leerzaam en leuk om te doen. Voor mij kwam Kinderzwerfboek op het juiste moment op mijn pad en toen ging het balletje snel rollen.”

 

Wat is Kinderzwerfboek?

Kinderzwerfboek is een initiatief van het Nationaal Fonds Kinderhulp. Dit fonds zet zich in voor kinderen die in Nederland opgroeien in armoede. In Nederland zijn dat circa 420.000 kinderen. “Vanaf 2010 heeft het Nationaal Fonds Kinderhulp het programma Kinderzwerfboek als preventief programma ingezet. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat het ontzettend belangrijk is dat taalontwikkeling bij kinderen goed verloopt. Dit zorgt ervoor dat ze minder snel in armoede terechtkomen. Het lezen van boeken is één van de hoofdaspecten bij het ontwikkelen van taal. Als kinderen in een gezin opgroeien waar ze het thuis niet breed hebben, zijn er vaak geen boeken in huis. Het kind krijgt hierdoor niet de mogelijkheid om te lezen. Deze doelgroep gaat ook nauwelijks tot nooit naar de bibliotheek. Op school krijgen ze natuurlijk wel leeslessen, maar dit is niet voldoende. Als kinderen thuis en in de schoolvakanties niet lezen dan lopen ze daarin toch achter op kinderen die wel boeken lezen. Dit is dus de motivatie van Kinderhulp om Kinderzwerfboek breed uit te meten in Nederland.”

 

Waarom wij als Janssen & Janssen hieraan mee doen?

Janssen & Janssen staat voor een schuldenvrije maatschappij. Uit onderzoek van het Nationaal Fonds Kinderhulp is gebleken dat kinderen die niet lezen later een grotere kans hebben op schulden. Ook stimuleren boeken kinderen tot doorleren. Hierdoor hebben ze een grotere kans op een goede toekomst, zonder schulden. Daarom zijn wij van Janssen & Janssen druk bezig met het inzamelen van kinderboeken. Wij vinden het belangrijk dat alle kinderen de mogelijkheid krijgen om te lezen. We hopen door mee te doen aan deze actie Kinderzwerfboek te helpen met het breed uitmeten van het initiatief.

 

 FiFty Two_Kinderzwerfboekdag_091013_300_6332

Hoe werkt Kinderzwerfboek?

“We roepen iedereen die thuis boeken heeft en deze niet meer leest op om zwerfstickers aan te vragen via de website van Kinderzwerfboek. De stickers zijn gratis  en zijn een kenmerk van de Kinderzwerfboeken. Deze stickers kunnen dan op de boeken geplakt worden en daarna kunnen de boeken uit zwerven gestuurd worden. De kinderboeken komen in omloop en zo kunnen meer kinderen boeken lezen.” Kinderzwerfboek is dus een landelijke organisatie. Ze ontvangen daarom ook vaak donaties in de vorm van boeken. Deze boeken ontvangen ze van bedrijven en uitgeverijen, etc. en dit zijn vaak best grote aantallen. “Deze boeken proberen wij vooral uit zwerven te sturen in aandachtswijken. Op de plekken in Nederland waar het dus hard nodig is. Kinderen kunnen boeken komen ophalen op KinderzwerfboekStations, ook kunnen ze hier boeken weer inleveren. Deze Stations vind je bij kinderboerderijen, scholen, buurthuizen en sportverenigingen. Stations kunnen overal in Nederland worden opgericht. Kinderen kunnen via de website opzoeken waar het dichtstbijzijnde kinderzwerfboekStation is. Het is dus een programma voor heel Nederland, maar wij proberen zelf onze middelen zoveel mogelijk in te zetten voor de aandachtswijken.”

 

KinderzwerfboekStations

Iedereen kan op een veilige locatie een KinderzwerfboekStation beginnen. De beheerder heet ‘de StationsChef’ en heeft  een aantal taken. Hij moet bijvoorbeeld af en toe kijken of de boekenkast er netjes uit ziet en of er nog voldoende stickers zijn. Het managementteam van Kinderzwerfboek moedigt de StationsChef aan om de publiciteit te zoeken. “Wij  sturen hen soms voorbeeldberichtjes om ze tetriggeren dit ook daadwerkelijk te doen.” PR wordt ingezet om de bekendheid van de Stations in het desbetreffende gebied te vergroten. Denk bijvoorbeeld aan berichten in lokale krantjes of in de nieuwbrief van scholen.

 

Kinderparticipatie

Voor kinderen is het mogelijk om een code aan te vragen voor hun boek. Zodra ze de boeken uit zwerven sturen, kunnen ze (als andere kinderen de code online invullen) zien waar hun boeken terecht gekomen zijn. “Dit is een hele leuke tool. Hij wordt ook gebruikt in combinatie met bijvoorbeeld een aardrijkskundeles. De juffen/meesters gaan tijdens de lessen dan kijken welk boek het verst is gekomen en pakken er ook een landkaart bij.” Annemarie geeft aan dat ze druk bezig zijn om kinderen een belangrijkere stem te geven. “Op dit moment hebben we al vijf kinderen in Nederland die zelf actief zijn als KindAmbassadeurs. Dit willen we nu dus groter gaan aanpakken. We denken namelijk dat het voor kinderen  motiverender is om ‘mee te doen’ als ze dit horen van een ander kind in plaats van een ouder of de juf of meester.”

 

Persoonlijk contact

“Wij proberen zoveel mogelijk informatie te krijgen van de StationsChef. Zij kunnen twee keer per jaar een boekenpakket aanvragen. Tijdens deze aanvraag peilen we ook  hoe het gaat met hun Station.” En het resultaat mag er dan ook zijn voor Kinderzwerfboek. De Stations worden veel bezocht door kinderen. Vooral in de aandachtswijken, hier is een grotere behoefte aan boeken. Logisch volgens Annemarie, omdat de instroom hier natuurlijk lager is dan op andere plekken waar kinderen wonen die wel over veel boeken thuis beschikken. “Het geeft eigenlijk ook alleen maar aan dat wat we doen erg belangrijk is. De uitdaging is om boeken uit reguliere wijken te verplaatsen naar de aandachtswijken. Hoe krijgen we dat voor elkaar? Naar dat idee zijn we nog op zoek!”

 

Annemarie gaf als laatste nog aan dat ze het bijzonder vindt hoe Janssen & Janssen met hun klant-debiteuren omgaat. “Vaak hangt er rondom de deurwaarders niet zo’n  leuk imago. Als ik naar jullie organisatie kijk, pakken jullie alles op een andere manier aan waardoor je uiteindelijk ook meer bereikt. Het was een hele eyeopener voor me,  ik dacht: ‘Ó, zo kan het ook!’.”

 

Samenwerken loont

Janssen & Janssen en Kinderzwerfboek kwamen op het goede moment met elkaar in contact. “Het concept van Kinderzwerfboek past perfect bij de nieuwe visie van Janssen & Janssen: Janssen & Janssen gaat voor een schuldenvrije maatschappij. Wij vinden het mooi dat er een organisatie bestaat zoals Kinderzwerfboek. En hoe mooi is het dat wij er iets voor kunnen betekenen! We hopen dat in de toekomst alle kinderen de mogelijkheid hebben om te lezen”, sluit Saskia van de Schoot, namens Janssen & Janssen af.

 

Naar overzicht
Delen:
FacebookTwitterLinkedInEmail
Neem contact op

xHeeft u een vraag?