Energiebedrijven moeten vanaf 1 april betaalachterstanden het gehele jaar melden bij schuldhulpverlening

shutterstock_1007322136Energie- en gasleveranciers moeten in de wintermaanden (van 1 oktober tot 1 april) de contactgegevens van wanbetalers en hoogte van de schuld doorgeven aan een instantie voor schuldhulpverlening. Per 1 april komt hier verandering in. Dan geldt deze regeling voor het gehele kalenderjaar. “Wanneer het beperkt blijft tot de wintermaanden is de kans groot dat klant-debiteuren in de overige maanden in de problemen komen en alsnog afgesloten worden en dit blijven in de winterperiode”, start Virginia Jonkers, incassospecialist bij Janssen & Janssen.

 

“We willen klant-debiteuren al in een vroeg stadium kunnen helpen en de huidige regeling is een beperkende factor voor het vroeg signaleren van problematische schulden. We vinden het dan ook een goed initiatief. Het incassotraject voor energiebedrijven is een langdurig traject. Er worden diverse hulpmiddelen en huisbezoeken ingezet en we doen er alles aan om de klant-debiteur te helpen. We willen hen de gelegenheid bieden de schuld op te lossen en een afsluiting te voorkomen.”

 

Schulden terugdringen

In de praktijk blijkt echter dat klant-debiteuren waarvan de schulden oplopen en de energielevering wordt beëindigd in de zomerperiode, ook in de winterperiode zonder energie zitten en gezondheidsproblemen kunnen krijgen. De verwachting is dat door de meldingen in de zomer het aantal afsluitingen in die maanden ook kan worden verlaagd. Tegelijkertijd verwacht de sector ook dat extra meldingen zullen leiden tot minder schulden en/of schulden die problematisch worden.

 

Naar overzicht
Delen:
FacebookTwitterLinkedInEmail
Neem contact op

xHeeft u een vraag?