Loonbeslag bij een van je werknemers: hoe ga je daarmee om?

Ondernemers praten er liever niet over, maar kunnen er eigenlijk niet meer omheen. Steeds meer ondernemers krijgen te maken met loonbeslag bij een van hun werknemers.

Er zijn al bedrijven waar bij één op de vier werknemers loonbeslag wordt gelegd. Mijn ervaring is ook dat veel ondernemers er weinig over weten. Ook merk ik vaak dat ondernemers het lastig vinden te weten hoe ze moeten handelen bij een loonbeslag.


Flinke stijging van het aantal loonbeslagen

Deze in mijn ogen zorgwekkende ontwikkeling heeft mij ertoe doen besluiten om ondernemers voor te lichten over deze vorm van beslaglegging. Want ongewild spelen ondernemers hier helaas ook een rol in. Zoals bekend zit Nederland al een aantal jaren economisch in zwaar weer, met als gevolg dat ook de schuldenproblematiek fors is toegenomen. Het gevolg daarvan is een flinke stijging van het aantal loonbeslagen. Bij sommige bedrijven is het helaas al een structureel probleem.


Wanneer gebeurt zoiets?

Loonbeslag is het invorderen van (een deel van) het salaris door een gerechtsdeurwaarder. Dit kan hij echter alleen als hij een vonnis van de rechter of een andere titel heeft. Wanneer gebeurt zoiets nu? Op het moment dat een persoon zijn financiële verplichting, vastgelegd bij vonnis of dwangbevel, niet nakomt of na kan komen mag de deurwaarder beslag leggen.

Het beslagleggen kan op roerende en onroerende goederen, op banktegoeden, maar ook op salaris. Dit betekent dat de deurwaarder een gedeelte van het salaris kan invorderen, zodat de financiële verplichting uiteindelijk alsnog wordt nagekomen. De hoogte van het in te vorderen bedrag is afhankelijk van de beslagvrije voet. Dit is een bedrag waar iedere inwoner in Nederland recht op heeft om in zijn of haar levensonderhoud te voorzien. De hoogte van de beslagvrije voet is afhankelijk van onder meer leeftijd en gezinssamenstelling.


Wat zijn nu de gevolgen voor de werkgever?

Bij een loonbeslag wordt om te beginnen de werkgever door de gerechtsdeurwaarder op de hoogte gebracht. In veel gevallen is dit een verrassing voor de werkgever. Daarnaast heeft een loonbeslag extra werk voor de salarisadministratie tot gevolg. In veel gevallen voelt de werkgever de verplichting om met de desbetreffende werknemer in gesprek te gaan om het loonbeslag te melden. Overigens zal de gerechtsdeurwaarder het beslag ook altijd aan de werknemer berichten. Maar er zijn meer gevolgen. Een loonbeslag brengt altijd spanningen met zich mee die van invloed zijn op de werknemer. Hij of zij voelt zich er meestal ongemakkelijk bij en schaamt zich voor de situatie. Ook kan het leiden tot een ongeconcentreerde of futloze en daardoor niet goed functionerende werknemer. Dit is direct van invloed op de sfeer binnen een afdeling en organisatie. En daar moet je als werkgever absoluut voor waken.

Gelukkig zie ik steeds vaker ondernemers die zich behulpzaam opstellen naar de werknemers. En in die houding kan ik mij helemaal vinden. Daarom heb ik enkele tips voor ondernemers wanneer er een loonbeslag plaatsvindt.


Wees discreet

Een loonbeslag wordt óf aan de ondernemer overhandigd óf aan het hoofd P&O. Wanneer je een loonbeslag ontvangt, zorg dan dat je hier discreet mee omgaat. Berg de documenten die je hebt ontvangen op, zodat ze niet zichtbaar zijn voor anderen binnen je organisatie en behandel de informatie als vertrouwelijk. Regelmatig ontvangen wij signalen dat een loonbeslag open en bloot op een bureau ligt. Dit kan leiden tot vervelende situaties. Je werknemer stelt het zeer op prijs als je laat blijken discreet om te gaan met de situatie. Heb je een salarisadministratie met meerdere werkgevers? Stel een protocol op voor hoe er moet worden omgegaan met een loonbeslag.

Wees alert

Een loonbeslag bij een van je werknemers kan duiden op meer financiële problemen. In sommige gevallen is dit het topje van de ijsberg. Als werkgever is het belangrijk alert te zijn op de gemoedstoestand van je werknemer. Schulden brengen veelal stress met zich mee. Vaak heeft de schuldenproblematiek ook zijn weerslag op de thuissituatie van de werknemer. Dit is direct van invloed op zijn productiviteit en gedrag op de werkvloer. Hoe moeilijk het vaak ook kan zijn, probeer als ondernemer tijdig te signaleren hoe je werknemer in zijn vel zit.

Wees behulpzaam

Je kunt als werkgever niet de financiële problemen van jouw werknemer oplossen, maar je kunt wel helpen. Dit kan al door een luisterend oor te bieden en ervoor te zorgen dat jouw werknemer zijn verhaal kwijt kan. Ook kun je jouw werknemer doorverwijzen naar schuldhulpverlening. Instanties zoals het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) hebben onder andere als doel de consument te adviseren en te begeleiden bij de financiële huishouding. Tegenwoordig constateren wij steeds vaker dat ondernemers nieuwe initiatieven ontwikkelen, zoals het op de werkvloer verzorgen van cursussen hoe om te gaan met een financiële huishouding. Ook is er gelukkig binnen de administratie steeds meer aandacht voor deze problematiek.

Wees proactief

Je hebt nog niet te maken gehad met een loonbeslag? Je kunt je werknemers voorlichten over schuldenproblematiek. Helaas neemt deze problematiek de laatste jaren fors toe. Met campagnes op de werkvloer kun je je werknemers verwijzen naar relevante websites, hulpverleners, cursussen en andere relevante zaken. Ook kun je in een vroeg stadium aangeven dat je als werkgever graag wilt meedenken om oplossingen te vinden. Hier moet je als ondernemer natuurlijk zelf wel achter staan. Daarnaast kun je uitleggen dat deze problematiek in zijn algemeenheid sterk toeneemt en hoe je als werkgever hier in de toekomst mee omgaat. In jouw huishoudelijk reglement kun je beschrijven wat de procedure is bij een loonbeslag. Daarmee schep je vooraf al duidelijkheid en misschien zelfs een beetje rust. Een tip die ik daarbij in ieder geval wil meegeven: wijs je werknemers erop dat ze een naderend loonbeslag alvast bij je kunnen melden. Dan word je niet onaangenaam verrast door het bezoek van een gerechtsdeurwaarder, hoe discreet die ook probeert te zijn. En wellicht kun je je werknemer helpen bij het vinden van een structurele oplossing.

Ik hoop je hiermee wat concrete aanknopingspunten te hebben gegeven die je direct in je bedrijfsvoering kunt toepassen. Heb je nog vragen? Dan sta ik je graag te woord. Ook verwijs ik je graag door naar het Nibud (www.nibud.nl). Daar vind je meer informatie over dit onderwerp. Uiteraard ben ik benieuwd naar je reactie op mijn artikel. Wellicht heb je zelf nog praktische tips die bijdragen aan een goed beleid voor het omgaan met loonbeslagen. Deze hoor ik graag van je.

Deze blog is geschreven door Eric van Rijswijk. Naast Manager vestiging Nijmegen is Eric gerechtsdeurwaarder. Vanuit deze rol heeft Eric regelmatig contact met ondernemers over loonbeslagen. Hij weet dan ook als geen ander wat er bij dergelijke situaties komt kijken en hoe je hier als ondernemer op een goede manier mee om kunt gaan.

Eric is telefonisch bereikbaar via 088 – 730 34 41. Per mail is hij bereikbaar via ...

Naar overzicht

Reageer op dit artikel

velden met een * zijn verplicht
 
Delen:
FacebookTwitterLinkedInEmail
Neem contact op

xHeeft u een vraag?