Kwaliteit: wat is de norm?

En wie bepaalt die norm eigenlijk? De klant natuurlijk! We kunnen je wel vertellen dat Janssen & Janssen aan allerlei ‘eisen’ voldoet, maar je eigen ervaring als klant is het belangrijkste.

 

shutterstock_32910574

Ricardo, directeur van Caramelo Media, verwoordt het zo in ons klantjaarverslag ‘Nog één keer terug – 2015: voor én door klanten’:

“Het contact verloopt op een informele manier wat mij erg aanspreekt. De opvolging gaat snel. Daarnaast denkt Janssen & Janssen mee, ook buiten de bestaande protocollen. Indien nodig worden nieuwe concepten ontwikkeld die aansluiten op mijn proces.”

 

Dus als onze klanten enthousiast zijn over de kwaliteit van ons werk is het goed?

Nou nee, toch niet helemaal. De werkzaamheden van de gerechtsdeurwaarder worden kritisch gevolgd door meerdere partijen. Zo heeft de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders normen opgesteld waaraan elke gerechtsdeurwaarder moet voldoen: de KBvG Normen voor Kwaliteit. Is dat dan niet net zoiets als: ‘de slager die zijn eigen vlees keurt’?

 

Veldwerk

Zo makkelijk komt de gerechtsdeurwaarder er niet van af! Een onafhankelijke auditor maakt eens per twee jaar een ‘rondje langs de velden’ om te controleren of er inderdaad volgens de gestelde normen (en zogenaamde best practices) wordt gewerkt.

 

En dan gaat het echt niet alleen om de manier waarop een vordering wordt geïncasseerd. De auditor neemt de hele organisatie onder de loep. Van marketing tot en met het personeelsbeleid. En van het opstellen van offertes en contracten tot de openingstijden van het kantoor. Maar ook de onafhankelijkheid van de gerechtsdeurwaarder tegenover haar opdrachtgevers en de risicobeheersing wordt getoetst.

 

Norm XIV Risicobeheersing: De gerechtsdeurwaarder waarborgt de continuïteit van zijn onderneming door voldoende verdiencapaciteit ten behoeve van structurele dekking van de kosten, doen van noodzakelijke investeringen en opbouw van reserves.

 

Positief toetsingsverslag

Beste maatjes worden met die auditor dan maar. Kat in het bakkie, toch?

Een goede verstandhouding met de auditor is inderdaad heel prettig, maar draagt niet bij aan een positief of negatief oordeel. De commissie Toetsing buigt zich over het verslag van de auditor en heeft vervolgens de taak hierover advies uit te brengen aan het bestuur van de KBvG. En het bestuur beslist uiteindelijk of er een positief toetsingsverslag wordt afgegeven.

 

Bij Janssen & Janssen vindt deze maand de toetsing plaats van de KBvG Normen voor Kwaliteit. Op het hoofdkantoor in Eindhoven en op een aantal van onze vestigingen zal de auditor diverse collega’s interviewen en (digitale) gegevens inzien.

 

Wat heb je eraan als klant?

Als er een positief toetsingsverslag is afgegeven, weet je als klant zeker dat je met een gerechtsdeurwaarder in zee gaat die werkt volgens de normen.

Toch hebben klanten meestal niet zoveel met al die opgelegde normen. Je wilt gewoon zo snel mogelijk die vordering betaald zien, liefst zonder dat het je geld kost.

En dat begrijpen wij bij Janssen & Janssen! Onze kwaliteit gaat dan ook verder dan het voldoen aan normen. De werkprocessen zijn zodanig ingericht en geautomatiseerd dat we op elk moment de afslag kunnen nemen die het beste past bij de klant en de klant-debiteur. Kwaliteit en snelheid zijn met elkaar verweven.

 

Deze blog is geschreven door Diana van de Velde, medewerker kwaliteit en nauw betrokken bij de beschrijving van de werkprocessen van de organisatie.

Naar overzicht
Delen:
FacebookTwitterLinkedInEmail
Neem contact op

xHeeft u een vraag?