Hoe kan een andere manier van gespreksvoering bijdragen aan het oplossen van schulden?

Wanneer je leeft met een geldgebrek, kan je ineens een heel ander mens worden. Je kunt gaan leven in een tunnelvisie, waardoor je niet meer ziet hoe je je schulden kunt oplossen. Uit onderzoek is gebleken dat zelfs het IQ met dertien punten kan dalen. Dat kan het verschil zijn tussen verstandelijk beperkt of niet, dus dat is nogal wat! Schulden zijn dan zo gemaakt. Het is een uitdaging om een manier te vinden om hier in de praktijk goed mee om te gaan.

Motiverende gesprekstechnieken 

Communicatie

Het is belangrijk om mensen met een geldgebrek zelf in te laten zien wat het belang is van het aflossen van schulden. Doordat zij in een tunnelvisie leven, zien zij dit zelf vaak niet in. Samen tot een oplossing komen is wat belangrijk is. Dit kan door het gebruik van de juiste communicatie. Janssen & Janssen laat haar medewerkers daarom een training motiverende gesprekstechnieken volgen. De eerste groep medewerkers, onder wie ikzelf, heeft de training al gevolgd.

 

Highlights uit de training

Uit de training is een aantal interessante punten naar voren gekomen. Ik zal er hier een aantal noemen:

 

● Het is belangrijk om mensen op de juiste manier te benaderen, om tot een echt gesprek te komen. Dit kan je bereiken door de juiste vragen te stellen of gebruik te maken van reflecties. Wanneer je namelijk reflecteert, laat je de ander merken dat je hem ook echt begrijpt. Hierdoor voelt de ander zich gehoord en zal deze sneller tot betaling over willen gaan.

 

● Door de ander zelf te laten ontdekken wat redenen zijn om tot betaling van de achterstand over te gaan, is de kans een stuk groter dat er ook wordt betaald. Zij denken dan namelijk zelf na over de reden waarom het voor hen belangrijk is de schuld op te willen lossen.

 

● Ook is het belangrijk om de ander keuzevrijheid te geven, betrokkenheid te tonen en te laten zien dat, als je ergens in gelooft, je ook ergens kan komen. Hierdoor voelt de ander zich serieus genomen. 

 

Praktijk

Ik werk op de afdeling huurincasso. Daarom komen zaken van  mensen met een huurachterstand terecht. Wanneer deze achterstand meer dan drie maanden is, kan een gerechtelijke procedure worden gestart waarin de ontbinding van de huurovereenkomst en ontruiming van het gehuurde wordt gevorderd. Wanneer de vordering wordt toegewezen heb je een vrijbrief om de huurder op straat te zetten. Dit proberen alle partijen natuurlijk te voorkomen.

 

Uit de training is gebleken dat communicatie hierin een grote rol kan spelen. Door bijvoorbeeld op de juiste momenten de juiste vragen te stellen of te reflecteren, zal de huurder sneller bereid zijn tot betaling over te gaan. Wanneer sneller tot betaling over wordt gegaan, hoeven er minder gerechtelijke procedures gestart te worden en volgen er minder ontruimingen. Dát is wat ons voldoening geeft.

 

Toekomst

Wij gaan er binnen Janssen & Janssen alles aan doen om alle medewerkers te trainen, hen te laten oefenen en bewust te laten zijn van de motiverende gesprekstechnieken. Zo proberen we sneller tot een oplossing met de huurders te komen en de betalingsachterstanden binnen de perken te houden. Dat is namelijk waar we het voor doen!

 

Deze blog is geschreven door Elsemieke Rooms, incassomedewerker, jurist en interne coach motiverende gesprekstechnieken.

Naar overzicht
Delen:
FacebookTwitterLinkedInEmail
Neem contact op

xHeeft u een vraag?