Oplichters doen zich voor als deurwaarder

Shutterstock 1006618429

Hoe voorkom je dat je slachtoffer wordt?

Het gebeurt steeds vaker dat ondernemers en particulieren opgelicht worden door oplichters die zich voordoen als deurwaarder. Eind juni werden er uit naam van Hafkamp Gerechtsdeurwaarders valse beslagleggingen gestuurd. Het bericht was agressief en er werd gedreigd dat er direct betaald moest worden. De e-mail was vals. Hoe herken je een vals bericht?

Doordat criminelen steeds beter worden in het vervalsen van facturen lijken ze steeds meer op ‘echte’ facturen. En vooral als je een factuur verwácht, omdat deze altijd in een bepaalde periode van het jaar op de mat valt, ben je snel geneigd om minder alert te zijn.

In tegenstelling tot de echte facturen hadden deze brieven een onpersoonlijke aanhef. Er staat slechts ‘Geachte heer of mevrouw’ boven. Ook klopt het rekeningnummer niet.

Waar moet je op letten?

- Als je een brief of factuur ontvangt met een onpersoonlijke aanhef zoals bijvoorbeeld ‘Beste heer/mevrouw’ of ‘Beste klant’.

- Controleer het adres van de afzender. Kijk op de site van het bedrijf of in je eigen administratie.

- Controleer altijd het bankrekeningnummer! Neem contact op met het betreffende bedrijf of kijk ook hiervoor in je eigen administratie.

Het is al lastig genoeg om een ‘papieren’ nepfactuur te herkennen, laat staan als je die per e-mail ontvangt. Eigenlijk geldt hiervoor hetzelfde, maar met een paar extra aanvullingen:

- Is er een onpersoonlijke aanhef gebruikt? Dat is voor algemene, ongerichte reclamemails niet ongebruikelijk, maar het kan tóch een eerste teken zijn dat je met een vals bericht te maken hebt.

- Is het e-mailadres van de afzender bekend? Controleer het toch goed! De naam van de afzender is misschien hetzelfde, maar het gebruikte e-mailadres is soms een andere versie van de echte bedrijfsnaam.

- Het gebruik van taal- en spelfouten komt de laatste tijd veel minder voor, maar soms kun je er een nepmail aan herkennen.

- Let op het adres van de afzender en zoek naar de ‘domein’ aanduiding (zoals ‘.nl’, ‘.com’, ‘.net’, ‘.co.uk’, ‘.org’ etc.) Kijk dan naar het woord dat er direct vóór staat. Staat daar een woord dat niet (direct) verwijst naar het bedrijfsadres dan kan dat verdacht zijn.

- Is er een zip-bestand meegestuurd? Dan is het sowieso een nepmail. Een bedrijf stuurt nooit een zip-bestand mee in de bijlage.

- Staan er links in het e-mailbericht? Deze kun je controleren door met je muisaanwijzer op de link te gaan staan, maar klik er niet op! Als je erop wijst kom het adres van de link in beeld. Klopt dit met de website? Of verschijnt er ineens een andere website in beeld? Achter de naam van die link kan een heel andere website ‘verstopt’ zitten. Aan dat adres kun je zien dat de link niets te maken heeft met de nota.

Welk actie onderneem je?

In de meeste gevallen is het voldoende om de nepfactuur te verscheuren.

Een nep e-mail kun je het beste direct verwijderen (ook uit je prullenbak) en het adres van de afzender blokkeren.

Heb je het idee dat er meer mensen gedupeerd kunnen worden door deze oplichter? Meld het dan bij de fraudehelpdesk.

Een deurwaarder is een door de Kroon benoemde openbaar ambtenaar. Alle gerechtsdeurwaarders zijn aangesloten bij de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG). Uitsluitend deze openbaar ambtenaren mogen zich gerechtsdeurwaarder noemen. De KBvG hanteert strenge eisen, waar iedere deurwaarder aan moet voldoen. Ook de Normen voor kwaliteit moeten door iedere deurwaarder worden gevolgd. Bij misbruik volgt of een tuchtstraf of in een ernstige situatie zelfs ontzetting uit het ambt. De deurwaarder is dan niet meer bevoegd om deurwaardersactiviteiten te verrichten.

Een deurwaarder zal nooit vragen om direct te betalen of dreigen om direct beslag te leggen. De wetgeving in Nederland bepaalt dat je altijd een redelijke termijn hebt om een openstaande vordering direct aan de schuldeiser te betalen. Niet direct aan de deurwaarder.

Wat we merken is dat deze oplichters juist wel vragen om direct een bedrag over te maken. Zij passen vaak onprofessionele en agressieve inningsmethoden toe. Zo zetten ze je onder grote druk om direct het openstaande bedrag, mét allerlei gefantaseerde ophogingen te betalen. Doe je dit niet, dan dreigen ze met allerlei procedures, zoals beslaglegging op bankrekening, auto of zelfs je huis. Ons advies is om je niet te laten intimideren en dus niet direct te betalen.

Iedere gerechtsdeurwaarder staat geregistreerd in een register. Je kunt dus gemakkelijk controleren of je met een echte deurwaarder of een oplichter te maken hebt. Dit kan je doen door naar de site KBvG te gaan en daar de gegevens van de deurwaarder in te vullen. Je ziet meteen of de deurwaarder al dan niet geregistreerd staat. Verder maken deurwaarders altijd gebruik van derdengeldenrekeningen. Dus niet zomaar rekeningen op naam van personen. Ook daar kun je alert op zijn.

Mocht je gebeld worden, geef jezelf de tijd om te achterhalen met wie je in gesprek bent. Met een echte deurwaarder kan je altijd een normale afspraak maken als er een probleem is. Ben je toch opgelicht? Dan adviseer wij je aangifte te doen bij de politie.

Vragen over betalen?

088 730 34 00

Zakelijke vragen?

088 730 34 37

Direct met ons chatten

Start chat