Uit het rapport ‘Personeel met schulden’ van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud), dat op 23 mei 2017 is uitgebracht, blijkt dat meer dan 60 procent van de werkgevers te maken heeft met werknemers die financiële problemen hebben.
Hoewel dat percentage ten opzichte van 2012 met ruim 20 procent is gedaald, loont het als werkgever nog steeds de moeite in een vroeg stadium in gesprek te gaan met een werknemer die schulden heeft. Een werknemer die te kampen heeft met geldproblemen kost voor een werkgever namelijk meer dan alleen de extra tijd van het afhandelen van het loonbeslag.
Het onderzoek van het Nibud (onder 1.040 respondenten) wijst uit dat een werknemer met schulden ongeveer 13.000 euro per jaar kost voor een werkgever (gebaseerd op een fulltime modaal salaris). Dit wordt onder meer veroorzaakt door verlies aan productiviteit en (ziekte)verzuim.
Reden voor ontslag?
Op dit moment is het nog zo dat werkgevers, althans een derde van de respondenten, financiële problemen van een werknemer als reden zien om af te zien van contractverlenging. Ook is het hebben van schulden vaak een reden voor ontslag. Dat is jammer, omdat juist de werkgever vaak degene is die de helpende hand kan bieden. De schoen wringt meestal bij de angst voor ontslag.
Werkgevers vinden het op hun beurt lastig om zich te bemoeien met de (financiële) problemen van hun werknemers. Niet zelden is er meer aan de hand.
Financieel gezonde werknemers
Tegelijk met het uitbrengen van het rapport Personeel met schulden is de website financieelgezondewerknemers.nl gelanceerd door Koningin Máxima tijdens de jaarlijkse bijeenkomst Wijzer in geldzaken in Amsterdam.
Financieel gezonde werknemers is een initiatief van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, het NIBUD, Divosa, NVVK en Wijzer in geldzaken. Deze partners bundelen hun krachten om werkgevers te stimuleren verantwoord financieel gedrag bij hun werknemers te bevorderen en om werknemers met geldproblemen tijdig door te verwijzen.
Angst wegnemen
Als de angst voor ontslag minder groot is, zal een werknemer sneller geneigd zijn eerlijk en open te communiceren over zijn financiële problemen.
Je vraagt je wellicht af of je je moet en mag bemoeien met de financiële problemen van je werknemer. Je moet zeker niet op de stoel van de financieel adviseur gaan zitten. Wel kun je ze doorverwijzen naar de juiste instanties of hulp inschakelen.
Je krijgt er als werkgever een beter gemotiveerde (= productievere) en minder verzuimende werknemer voor terug!
De eerder vermelde kostenpost wordt daardoor veel lager. Daarnaast bespaar je de kosten van werving en selectie én het inwerken van een nieuwe werknemer.
Deze blog is geschreven door Diana van de Velde, Medewerker Compliance.
Bronnen: www.nibud.nl/beroepsmatig; www.nu.nl/geldzaken