Onderzoek: helft mbo en hbo-instellingen ervaart verslechtering betaalgedrag

Image placeholder
  • 30-11-2016
  • Leestijd: 2 minuten

Op dinsdag 29 november vond in Utrecht het congres De Debiteur van Morgen plaats waar het betaalgedrag van mbo’ers en hbo’ers centraal stond. Initiatiefnemer Janssen & Janssen Incasso & Gerechtsdeurwaarders presenteerde de resultaten uit zowel een marktonderzoek onder 400 generatie Z studenten, alsook de resultaten uit een onderzoek onder 30 financieel verantwoordelijken van onderwijsinstellingen. De 60 aanwezige financieel en administratief verantwoordelijken waren duidelijk geïnteresseerd in de aanbevelingen hoe nu generatie Z aan te spreken.

Meer dan de helft constateert een verslechtering van het betaalgedrag
Uit het ‘De Debiteur van Morgen’ onderzoek blijkt dat veel onderwijsinstellingen in het mbo en hbo een verslechtering van het betaalgedrag waarnemen. Het vermoeden bestaat dat dit deels te wijten is aan omstandigheden zoals hogere eigen bijdragen en het leenstelsel in combinatie met een veranderende mentaliteit bij de generatie Z. Met generatie Z worden jongeren tot 24 jaar bedoeld.

Speel in op een andere mentaliteit en maak het informeel en persoonlijk
De Vlaamse gedragspsycholoog en trendanalist Herman Konings, liet zien hoe Generatie Z ook echt anders in het leven staat. Ervaringen en belevingen zijn belangrijker dan sparen, bijvoorbeeld. Samenwerken is belangrijker dan winnen. En geldzaken worden liever informeel afgehandeld. Geen traditionele bank, maar een koffiebar waar je ook bankzaken kunt regelen. Uit het onderzoek blijkt onder andere dat de generatie Z op veel gebieden anders in het leven staat dan bijvoorbeeld de babyboomers (hun ouders). Op andere vlakken juist weer niet. Zo wil de generatie Z over serieuze zaken graag persoonlijk contact en een e-mail om zaken “zwart op wit” te hebben.

Communiceer op 3 niveaus
Saskia van de Schoot, Adjunct-directeur Janssen & Janssen Incasso en Gerechtsdeurwaarders, doceerde de toehoorders dat voor alle debiteuren geldt: benader ze op het juiste taalniveau, op het juiste moment en via het juiste kanaal. Voor studenten geldt dat formeel taalgebruik minder goed begrepen wordt dan informeel. Digitale communicatie werkt beter dan op papier en als studieleningen worden uitgekeerd, is het gunstiger om dan een factuur te sturen, in plaats van (ver) erna. Ook de actieve betrokkenheid van onderwijzend personeel is volgens het onderzoek een belangrijke tip om debiteuren tot actie over te laten gaan.

YouTuber Teun Peters: “Communiceer met mij zoals je tegen me praat”
Uit het onderzoek komt naar voren dat generatie Z minder spaarzaam is dan vorige generaties, want ‘geld moet rollen’ vindt ze. Laatste spreker en boegbeeld van generatie Z, YouTuber én student aan de HKU, Teun Peters, maakte het heel duidelijk: “formele lange brieven en lange e-mails schuif ik aan de kant. Benader me zoals je met me praat. Gebruik een video bijvoorbeeld. De spanningsboog van mijn generatie is ontzettend kort. Houd daar rekening mee!”.


Om onderwijsinstellingen te helpen hoe om te gaan met de Debiteur van Morgen kunnen geïnteresseerden kosteloos hun brief laten controleren door Janssen & Janssen. Dit kan door de brief te sturen naar brief@debiteurvanmorgen.nl. Ook kunt u via dit kanaal een gedrukt exemplaar aanvragen van het trendrapport met de onderzoeksresultaten.

Vragen over betalen?

088 730 34 00

Zakelijke vragen?

088 730 34 37

Direct met ons chatten

Start chat