Incassospecialist Matthé van Zielst: ‘Je ziet huurders veranderen, ze zijn blij met een oplossing’

Matthé 5
  • 23-06-2020
  • Leestijd: 2 minuten

“Je woning is de belangrijkste plek die je hebt. Het is jouw veilige haven, je thuis. Een ontruiming is één van de zwaarste middelen die je kan toepassen. Dat proberen we dan ook áltijd te voorkomen. Maar soms is het plannen van de ontruiming nodig zodat de huurder in beweging komt en kan uiteindelijk de ontruiming alsnog voorkomen worden”, start Incassospecialist Matthé van Zielst. Ruim 14 jaar werkt hij bij Janssen & Janssen en de laatste drie jaar bij Team Huur Sociaal. Mensen helpen en een goed huurderschap voor zowel de huurder als verhuurder, dát is waar hij elke dag naar streeft.

In de 14 jaar dat Matthé werkzaam is in de branche heeft hij die zien veranderen. “Pakweg tien jaar geleden werd er met de harde hand opgetreden tegen debiteuren. Dat is nu bijna niet meer denkbaar. Het sociale aspect is een belangrijk onderdeel van de branche geworden. Iedere corporatie wil de teller van het aantal huurachterstanden op nul hebben staan. Dat betekent een verandering in de werkzaamheden. Huurders moeten geholpen worden. We moeten ze ondersteunen om ze weer op het rechte pad te brengen zodat ze kunnen zorgen voor hun financiën. Daarom bieden we ook budgetcoaching aan. Dat had je tien jaar geleden niet kunnen indenken. In het voortraject wordt meer energie gestoken en met succes: het aantal ontruimingen neemt af.”

Niet ontruimen, maar helpen

“Het doel is ook niet meer om iemand te ontruimen, maar om iemand te helpen. Binnen de kaders van de opdrachtgevers. Je wilt iemand helpen en een ontruiming is dan soms als laatste redmiddel wel nodig. Uiteindelijk wil je de vordering oplossen, zodat de huurder zijn huur kan betalen en niet in de problemen komt met andere zaken.” Om dit voor elkaar te krijgen is wel aan de secure Matthé besteed. “In elk dossier ben ik even scherp en doe ik altijd mijn uiterste best. Ik zet mij voor de volle 100 procent in om tot een goed einde te komen. Bij mij staat altijd bovenaan dat ik het belang van de corporatie dien en daar heb ik de huurder voor nodig.”

Je moet maatwerk leveren

Van comparities in de rechtbank tot huisbezoeken bij mensen thuis. Een werkdag van Matthé ziet er heel divers uit. “Ik ga voor een huurder die blij is. Dan is de corporatie ook blij. Dat betekent dat je maatwerk moet leveren. En dat vind ik het leukste aan mijn werk. Het is ook echt mogelijk in elk dossier. Hiermee krijg je de beste resultaten. Toen ik laatst op huisbezoek ging (nog voor de coronacrisis, red.) constateerde ik dat een budgetcoach echt heel erg zou helpen in deze situatie. Mooi om dan te zien dat dit ook echt werkt. Je ziet de huurder veranderen, ze zijn blij met de oplossing. Het is ook fijn dat je ze een perspectief kunt bieden.” Toch weet Matthé ook goed dat het niet altijd rozengeur en maneschijn is. “Je werkt met mensen en niet iedereen staat open voor een oplossing. Onze boodschap is dan niet altijd leuk en je kunt iemand dan niet helpen. Ik ken deze keerzijde van de medaille. De kunst is dan om iemand rustig te krijgen in zo’n situatie. In de afgelopen jaren heb ik geleerd hoe je dat het beste kunt doen. Zo breng je ook dergelijke situaties tot een goed einde”, sluit Matthé af.

Vragen over betalen?

088 730 34 00

Zakelijke vragen?

088 730 34 37

Direct met ons chatten

Start chat