Van stagiaire tot incassospecialist bij Janssen & Janssen, maak kennis met Elke van de ven!

IMG 3688
  • 11-08-2021
  • Leestijd: 2 minuten

Ooit begonnen als stagiaire bij Janssen & Janssen tijdens haar opleiding juridisch medewerker, vervolgens na haar studie rechten teruggekeerd om op verschillende afdelingen ervaring op te doen en inmiddels is Elke werkzaam als Incassospecialist. Na 11 jaar Janssen & Janssen is het tijd om Elke het hemd van het lijf te vragen!

Wij spraken Elke toen zij net terugkwam van haar zwangerschapsverlof; toen nog druk aan de slag om binnen Team Huur weer alles op orde te krijgen en tegelijkertijd voor zichzelf zoekende naar een passende nieuwe werkverdeling en werkritme, aangepast op haar moederschap.

Een dag als incassospecialist

Een werkdag van Elke ziet er heel divers uit maar is altijd gestructureerd. “Ik begin vaak met het maken van een werkverdeling voor ons team. Dus ik kijk wat er moet gebeuren en dan zorg ik ervoor dat iedereen ongeveer evenveel dossiers heeft die we die dag willen behandelen. De rest van mijn werkzaamheden zijn heel erg afhankelijk van de dag. De ene keer is het spoed, bijvoorbeeld het plannen of annuleren van ontruimingen. Een andere keer krijg ik veel telefoontjes of e-mails binnen waar ik op dat moment meteen mee aan de slag moet. Als ik het wat rustiger heb, begin ik met het stellen van prioriteiten. Ontruimingen plannen of annuleren en het leggen van contact met de huurders of klanten zijn belangrijk. Ook de post van/voor opdrachtgevers en klant-debiteuren is van belang. Zij willen natuurlijk graag zo snel mogelijk een antwoord van ons ontvangen.”

“Enerzijds is het leuk om afwisselende en uitdagende werkzaamheden te hebben. Anderzijds kan het ook lastig zijn om prioriteiten te stellen als je een lijstje van taken hebt die allemaal (snel) moeten gebeuren. Bovendien komen er vaak nog taken tussendoor bij die je moet doen. Gelukkig komen we hier altijd samen als team goed uit,” sluit Elke af.

Contact met collega en klant is key

“Wij zijn heel betrokken bij de woningcorporaties. Doordat wij onze klanten regelmatig spreken hebben wij leuk en goed contact met elkaar. Belangrijk voor ons; het werken met allemaal redelijk vaste contactpersonen, dat vormt de basis van een goede samenwerking, omdat je elkaar dan weet te vinden als je iets wilt bespreken. De klant kan altijd bij ons terecht met vragen of het bespreken wat de wederzijdse wensen zijn. Op die manier kunnen wij goed meedenken met de woningcorporaties bijvoorbeeld over hoe zij bepaalde zaken anders aan zouden kunnen pakken, helemaal in tijden van corona. Zo kunnen we maatwerk hulp aanbieden. Er gaat veel in overleg met elkaar, maar inmiddels zijn er ook zaken waar wij zelf over mogen beslissen, ontstaan door wederzijds vertrouwen.”

Niet alleen goed contact met de klant is belangrijk voor Elke, maar ook onderling in het team. “Om als team goed te kunnen functioneren is het onderlinge contact met elkaar key, ook buiten werkgerelateerde zaken om en dat was natuurlijk ook een uitdaging tijdens corona wanneer iedereen eigenlijk vanuit huis werkt. Het is belangrijk om het dagelijkse contact te onderhouden met collega’s, met name ook over niet werk gerelateerde onderwerpen, zodat het persoonlijke contact niet wegvalt.”

Veranderingen in de huurbranche

“Niet alleen qua eigen werkomgeving is er veel veranderd in tijden van corona, ook de huurbranche loopt tegen uitdagingen aan. “Vaak kunnen bijvoorbeeld ontruimingen niet doorgaan, omdat de politie er niet bij kan zijn in verband met corona. Ook geven woningcorporaties minder opdrachten wat betreft ontruimingen. Dit komt doordat er ook mensen zijn die door de coronacrisis in de problemen zijn gekomen. Daar moet je dan op een andere manier mee omgaan. Waaronder meer overleggen met de klanten over wat ze willen en hoe ze erin staan."

De toekomst

Buiten corona om gaat er nog veel meer veranderen vertelt Elke ons: “In de woningbranche zijn afspraken gemaakt met woningcorporaties wat betreft zaken die niet meer snel overgedragen mogen worden. Dan gaan eerst de gemeenten en woningcorporaties meer actie ondernemen voordat de zaken naar ons toe komen. Dus het voortraject verandert en ik denk dat de behandelingen uiteindelijk ook wel anders gaan lopen. Hoe dat precies in zijn werk zal gaan, weet ik (nog) niet. Zo zijn wij vanuit onze kant tegelijkertijd actief bezig met hoe we het beste kunnen incasseren op een sociale manier; daar is ons nieuwe online programma 'Leren incasseren' onder andere ook op gebaseerd. In ieder geval,” gaat Elke verder, “vervolgen wij onze werkzaamheden zoals het nu gaat met als doel onze klanten tevreden te kunnen houden.”

‘’We zijn actief bezig met hoe we het beste kunnen incasseren op een sociale manier’’

Elke van de Ven - Incassospecialist bij Janssen & Janssen

Elke

Vragen over betalen?

088 730 34 00

Zakelijke vragen?

088 730 34 37

Direct met ons chatten

Start chat