Vragen over betalen?

088 730 34 00

Zakelijke vragen?

088 730 34 37

Direct met ons chatten

Start chat

In gesprek met Antoon Donkers, Algemeen Directeur

  • 19-02-2020
  • Leestijd: 2 minuten

'Een persoonlijke benadering is de basis voor een succesvolle samenwerking’

Samen, snel en gemakkelijk schulden oplossen. Daar streven we naar. Dat doen we door een mensgerichte aanpak en maximaal klantgericht te ondernemen. We willen onze kennis inzetten en zorgen voor een leefbaar bestaan voor iedereen. Dat betekent dat we niet alleen de schuld innen, maar deze ook willen oplossen. We willen voorkomen dat er nieuwe schulden ontstaan. We gaan in gesprek met Algemeen Directeur Antoon Donkers.

“Betalingsproblematiek heeft verschillende oorzaken. Dat betekent ook dat debiteurenbeheer voor iedere onderneming een andere betekenis heeft. Wij geloven dan ook dat een persoonlijke benadering de basis vormt voor een succesvolle samenwerking", start Antoon. “De resultaten in de branche staan steeds meer onder druk door veranderingen van buitenaf. De incasso- en deurwaardersbranche is krimpende. Steeds meer organisaties raken zelf in staat om openstaande vorderingen te innen door intern meer aandacht te besteden aan debiteurenbeheer. Ze zijn kostenbewuster aan het worden en willen hun klant-debiteur ook helpen bij een duurzame oplossing. Daarnaast zorgen de veelal hoge griffierechten er ook voor dat juist voor kleinere bedragen minder snel de stap naar de rechter wordt gemaakt. Door onze jarenlange ervaring, kennis en kunde zijn wij nog steeds van toegevoegde waarde. Door middel van technologische ontwikkelingen zijn wij steeds beter in staat de verhaalbaarheid te voorspellen. Ons incassoproces staat niet stil en richten we steeds efficiënter in. Hierdoor kunnen we met minder handelingen een beter rendement realiseren. Zonder dat we inleveren op kwaliteit en klantbeleving. Doordat we werken in klantteams met alle specialisten bij elkaar kunnen we onze opdrachtgevers nóg beter van dienst zijn en maatwerkoplossingen bieden. Voor opdrachtgevers stellen we continu de klantgerichtheid centraal. Zij merken deze kwaliteitsomslag en de resultaten bevestigen het ook. Ik vind dat we best trots mogen zijn dat we in deze tijd er nog altijd in slagen om een groei te laten zien in de cijfers, maar vooral ook in de klanttevredenheidsonderzoeken onder opdrachtgevers en klant-debiteuren”, aldus een zichtbaar trotse Antoon.

Kun je aangeven wat jullie nu meer of anders doen dan vroeger?
“We passen onze processen en werkwijzen aan op de wensen en behoeften van onze diverse klanten. Dat doen we al een tijdje met debiteurensegmentatie. Daarnaast volgen we ontwikkelingen die betrekking hebben op schulden op de voet. Zoals het belang van begrijpelijk communiceren en het beïnvloeden van de motivatie en hiermee het gedrag van de klant-debiteur. We hebben oog voor de situatie waarin een klant-debiteur zich bevindt en hij is bij ons geen nummer of dossier. De werkwijze stemmen we dan af op zijn situatie.
Bij opdrachtgevers verandert de behoefte ook continu. We zijn resultaatgericht en streven naar een continue optimalisatie van de werkprocessen. Onze ict-systemen passen we hierop aan en we bewegen hierin mee. Door onze jarenlange ervaring en onderzoeken kunnen we de verhaalbaarheid van een dossier steeds beter inschatten. Daar zijn we transparant in naar onze opdrachtgevers.”

Pakken we de klant-debiteur niet te veel met fluwelen handschoenen aan?

“Nee, we maken bewust onderscheid tussen niet-willers en niet-kunners. Ook dat is niet nieuw. De niet-kunners willen we heel graag helpen en daar passen we onze nieuwe methodieken op toe. Zij worden op deze manier geholpen met een oplossing die voor de lange termijn geldt. Echter, de niet-willers moet je nog steeds met dwang aanpakken. Maar ook daarbij geldt: persoonlijk contact staat voorop. We letten op zijn situatie en proberen onnodige kosten te voorkomen. Daarnaast bieden we adviestraject aan om schulden te voorkomen. We adviseren bijvoorbeeld werkgevers wat te doen bij loonbeslag en bieden budgetcoaching aan.”

Kun je als gerechtsdeurwaarder je stempel drukken in de aanpak van schuldenproblematiek?

“Ja, daar zijn wij van overtuigd. En dat begint bij de basis. Waarom komt iemand in de schulden terecht? Het is zo makkelijk om geld te lenen en een schuld is snel gemaakt. Daarom geven we voorlichting op scholen en schenken we steeds meer aandacht aan preventie. We zoeken actief samenwerkingen op met partijen en hulpverlenende instanties die hierbij kunnen helpen. Zodat het niet zover hoeft te komen dat wij ingeschakeld worden.”