Geld terug na factuurfraude

Shutterstock 110822132

Jenna Zhao

Commercieel Medewerker Binnendienst

Delen via social

  • 13-02-2020
  • Leestijd: 2 minuten
  • Geschreven door Jenna Zhao

Factuurfraude komt nog steeds vaak voor. Een valse factuur is vaak lastig te herkennen, zeker wanneer het om een fout bankrekeningnummer gaat. Een klant van ons kantoor overkwam het. Jurist Elke de Best ging met de zaak aan de slag en haalde het geld terug. Hoe ze dat deed, lees je in haar blog.


Het kan iedereen overkomen: factuurfraude. Het overkomt bedrijven, maar ook particulieren. Ik zou er bijna waardering voor krijgen, zo listig als oplichters soms te werk gaan, ware het niet dat ik me terdege besef hoe serieus de gevolgen zijn. Niet zelden gaat het om grote bedragen die niet meer terugkomen.

Aan de factuur was niets te zien

Zelf heb ik er gelukkig nog geen ervaring mee, maar een klant van ons kantoor wel. Op een factuur die van een aannemer werd ontvangen, bleek het rekeningnummer te zijn veranderd. Aan de factuur was werkelijk niets te zien. Dat er mee gerommeld was, bleek pas nadat het factuurbedrag was overgemaakt. Gelukkig was de klant er snel bij. Het geld stond nog op de rekening waar het naar was overgemaakt. De bank wilde het geld wel blokkeren als er aangifte werd gedaan, maar ook niet meer dan dat. Hoe nu verder?

Hoe haal je het geld terug?

Normaal gesproken is het betrekkelijk eenvoudig om geld te incasseren dat op een rekening staat. Je haalt een vonnis en legt beslag. Het probleem was dat de naam van de rekeninghouder niet bekend was en dat de bank die niet wilde geven. Je kunt – op een enkele uitzondering na – geen gerechtelijke procedure starten tegen een onbekende.

De rol van de bank

Hoewel ik de naam nog niet had, heb ik maatregelen voorbereid om te voorkomen dat het geld niet meer bij onze klant terug zou komen. Lopende het traject wisten we de naam van de rekeninghouder te achterhalen. Dat maakte het vervolg een stuk makkelijker. Met de bank hoefden we verder niet in discussie. Nadat een vonnis werd verkregen, kon de bank worden opgedragen het geld af te dragen. Mooi om te zien dat zo het volledige factuurbedrag werd teruggehaald bij deze oplichter. Ik hoef natuurlijk niet te vermelden dat voorkomen beter is dan genezen, dus controleer het rekeningnummer en doe bij twijfel navraag.

Deze blog is geschreven door Elke de Best, jurist bij Janssen & Janssen.


Vragen over betalen?

088 730 34 00

Zakelijke vragen?

088 730 34 37

Direct met ons chatten

Start chat