Vragen over betalen?

088 730 34 00

Zakelijke vragen?

088 730 34 37

Direct met ons chatten

Start chat

Deurwaarder in tijden van corona

  • 22-01-2021
  • Leestijd: 2 minuten

Vanwege het coronavirus mogen ook wij – deurwaarders – zo min mogelijk contact zoeken wanneer wij een exploot uitbrengen. Het advies is dat wij een exploot onder verwijzing van maatregelen in verband met het coronavirus achterlaten in gesloten envelop. We kunnen immers niet het besmettingsrisico achter een gesloten voordeur inschatten.

Dat betekent niet dat we géén persoonlijk contact zoeken. Je wilt toch graag persoonlijk uitleggen welke informatie je achterlaat en wat dat betekent voor een klant-debiteur. Vooral omdat ik voor ingrijpende zaken aan de deur kom, zoals huurachterstand, dagvaardingen en echtscheidingsverzoeken. Ter plaatse maak ik een inschatting of ik veilig – met de RIVM-maatregelen en afstand – contact kan leggen. Ik bel of klop op de deur in de hoop dat iemand opendoet voordat ik de ambtelijke envelop in de brievenbus laat glijden. En als er niemand reageert dan schrijf ik een persoonlijke boodschap op de envelop en laat ik mijn telefoonnummer achter.

Persoonlijke boodschap op ansichtkaart

Voor beslag op roerende zaken hebben we speciale ansichtkaarten laten maken. Hierop schrijven we een persoonlijke boodschap met de vraag om contact met ons op te nemen.

Hallo meneer/mevrouw X,
Vandaag was ik bij u aan de deur. Helaas, u was er niet. Er staat nog een bedrag open in de zaak.... En daar zou ik graag met u een regeling voor willen treffen.
Wilt u mij even bellen?
Appen mag ook.
Fijne dag,
Marionne van Ravenstein

En dit levert heel wat telefoontjes en appjes op. Dit is een voorbeeld van een contact met een klant-debiteur waar ik beslag roerende zaken moest leggen, maar niemand thuis trof.

Picture 5

Begrip vol zijn

Veel van onze klant-debiteuren zijn getroffen door de coronacrisis en reageren opgelucht wanneer je begripvol reageert en ruimte biedt om met een passende oplossing te komen.

Daarnaast word ik er ook blij van als ik iemand kan helpen en bedankt wordt voor mijn begrip en hulp. Eén ding is het afgelopen jaar hetzelfde gebleven: oog voor maatwerk, doen wat nodig is én kan.

Deze blog is geschreven door Marionne van Ravenstein, toegevoegd gerechtsdeurwaarder bij Janssen & Janssen.