Je klant-debiteur is ‘vertrokken onbekend waarheen’? Dan blijven wij zoeken naar mogelijkheden om de vordering alsnog te innen. Met de CreditWatch dienst screenen we periodiek het dossier, zodat de klant-debiteur wordt getraceerd en alsnog voor betaling kan zorgen.
“Wanneer een klant-debiteur onvindbaar is en de openstaande vordering niet geïnd kan worden, adviseren we vaak om het dossier te sluiten. Dit doen we omdat het in een dergelijke situatie onverantwoord is om nog meer kosten te maken”, start Eric van Rijswijk, manager vestiging Nijmegen bij Janssen & Janssen. “We adviseren de opdrachtgever om daarna het dossier op te nemen in de CreditWatch. Dit is een extra dienst waarin het dossier twee keer per jaar wordt gescreend én bekeken wordt of de klant-debiteur alsnog te traceren is. Mocht dit het geval zijn, gaan wij alsnog over tot het innen van de vordering. Mocht het niet het geval zijn, start het proces een half jaar later opnieuw. Er worden pas kosten gemaakt wanneer resultaten worden geboekt.”
Voordelen CreditWatch
Met de CreditWatch kun je de post van dubieuze debiteuren in de hand houden en niet laten uitgroeien. Daarnaast kun je een vordering afboeken. “Dit wil dus niet zeggen dat de vordering later niet alsnog betaald kan worden. De eerste positieve resultaten van de CreditWatch zijn nu zichtbaar. Klant-debiteuren zijn jaren later soms nog vindbaar en wanneer de vordering wordt geïnd, heeft de opdrachtgever een mooie meevaller.”
De extra dienst blijkt nu al zijn vruchten af te werpen. “Voor één van onze opdrachtgevers hebben we dit jaar al 11.000 euro weten te incasseren.”