Hoe zorg je als woningcorporatie voor zo min mogelijk ontruimingen?

Klant-debiteur helpen

Na de gerechtelijke procedure is de uitspraak van de Kantonrechter een feit: de ontbinding van de huurovereenkomst en de ontruiming van het gehuurde is toegewezen. Geen enkele verhuurder zet graag mensen op straat. Hoe kun je er als verhuurder voor zorgen dat er zo min mogelijk ontruimingen plaatsvinden?

 

Hoe om te gaan met de huurder

Er zijn huurders die je als woningcorporatie graag wil helpen. Goed contact met deze huurders is dan erg belangrijk. Dit begint al op het moment dat je merkt dat het niet goed loopt bij de huurder. Wanneer je er vroeg bij bent, is de kans groter dat er een oplossing mogelijk is. Het inzetten van extra huisbezoeken is dan ook gewenst, omdat je op die manier sneller in contact kunt komen met de huurder. Ook is het van belang dat de communicatie richting de huurder in begrijpelijke taal wordt geschreven. Als een huurder namelijk begrijpt wat hem te wachten staat, kan hij sneller actie ondernemen.

 

Motiverende gesprekstechnieken

Als je in contact kunt komen met de huurder is het van belang om tot een oplossing te komen. Er zijn verschillende middelen om dit voor elkaar te krijgen. Zo kun je motiverende gesprekstechnieken toepassen om de huurder in beweging te laten komen. Dit betekent eigenlijk niets anders dan de huurder zelf tot het inzicht te laten komen waarom het zo belangrijk is de huurachterstand te voldoen. Dit doe je door het stellen van slimme, open vragen en bijvoorbeeld door te reflecteren. Hou de spiegel voor bij de huurder en laat hem aan het woord. Wat men namelijk zelf zegt, neemt men sneller voor waar aan. Het besef zal dan sneller komen waardoor de huurder eerder tot een oplossing wil komen. Als je merkt dat dit allemaal niet werkt en dat de huurder hulp van buitenaf nodig heeft, kun je de huurder het beste doorverwijzen naar een hulpinstantie zoals de gemeente, of wellicht aansturen op bewindvoering.

 

Deurwaarder

Wanneer de inspanningen tot niets hebben geleid, kun je de vordering uit handen geven aan de deurwaarder. Op dat moment is het van belang dat je vertrouwt op de kwaliteiten van de medewerkers van het kantoor. Wanneer de huurder ondanks een brief van de deurwaarder toch contact met de corporatie blijft opnemen, is het belangrijk dat je de huurder doorverwijst naar de deurwaarder. Op dat moment wordt de druk voor de huurder namelijk hoger en weet de huurder dat het menens is. Ook de deurwaarder zal er alles aan doen om de huurder in actie te laten komen. Dit doet hij door het sturen van begrijpelijke brieven, het toepassen van motiverende gesprekstechnieken, het ondernemen van belpogingen en door het inzetten van huisbezoeken. De prioriteit ligt dan bij het zoeken naar contact.

 

Toch een gerechtelijke procedure?

Als het toch zover komt dat er een gerechtelijke procedure moet worden gestart - omdat er geen actie wordt ondernomen door de huurder – zijn er na het vonnis een aantal mogelijkheden om de ontruiming alsnog te voorkomen. Zo zal de deurwaarder die de betekening van het vonnis en de aanzegging van de ontruiming uitbrengt, proberen om de huurder in beweging te laten komen. Dit doet hij bijvoorbeeld door de huurder aan te zetten tot betaling, of ervoor te zorgen dat de huurder de woning zelf leeghaalt en de sleutels inlevert. Ook proberen de medewerkers van het deurwaarderskantoor de huurder te bereiken met begrijpelijke brieven en extra belpogingen. Zoveel mogelijk contactmomenten met de huurder is ontzettend belangrijk!

 

Samengevat

Hieronder vind je in het kort de do’s en don’ts om een ontruiming te voorkomen:

 

Do’s:

-      Zelf extra huisbezoeken inplannen voordat het dossier naar de deurwaarder gaat.

-      De deurwaarder extra huisbezoeken laten doen.

-      Contact opnemen met externe hulpinstanties.

-      Motiverende gesprekstechnieken toepassen.

-      Duidelijk communiceren richting de huurder in begrijpelijke taal.

 

Don’ts:

-      Alles van de huurder laten afhangen.

-      Moeilijke woorden gebruiken.

-      Niet in gesprek gaan met de huurder.

 

Een woningcorporatie staat er vaak niet om te springen om een huurder op straat te zetten. Er zijn een aantal opties om het aantal ontruimingen tot een minimum te beperken. Zo is het belangrijk om in contact te blijven met de huurder. De verantwoordelijkheid van het betalen van de huur ligt natuurlijk bij de huurder, maar er zijn mogelijkheden om de huurder hulp te bieden waardoor deze sneller tot een oplossing wil komen. Een oplossing betekent dat er betaald wordt. Dit betekent minder ontruimingen en dat is waar we het voor doen!

 

Deze blog is geschreven door Elsemieke Rooms, incassomedewerker, jurist en interne coach motiverende gesprekstechnieken.

Naar overzicht
Delen:
FacebookTwitterLinkedInEmail
Neem contact op

xHeeft u een vraag?