Laaggeletterdheid onderschat probleem

Shutterstock 177713912

Jenna Zhao

Commercieel Medewerker Binnendienst

Delen via social

  • 18-02-2020
  • Leestijd: 2 minuten
  • Geschreven door Jenna Zhao

Teksten in begrijpelijke taal belangrijker dan ooit

Er zijn in Nederland 2,5 miljoen mensen die moeite hebben met taal en/of rekenen. Zij hebben een grote kans om een achterstand in de maatschappij op te lopen. In een woensdag verschenen rapport concludeert de Algemene Rekenkamer dat er een “kloof tussen het probleem en de aanpak” van laaggeletterdheid is.

Wij zijn ons bewust van onze rol in de maatschappij en nemen onze verantwoordelijkheid. Daarom zijn wij gestart met het herschrijven van brieven en e-mails naar klant-debiteuren. Moeilijke woorden worden geschrapt en vervangen door woorden op B1 taalniveau zodat de lezer de brief begrijpt. We kennen in Nederland 6 verschillende taalniveaus, waarvan A1 de laagste is en C2 de hoogste. Taalniveau B1 is eenvoudig Nederlands. Iedereen begrijpt teksten die op dit niveau zijn geschreven. “Opvallend is dat veel bedrijven – waaronder de overheid – dan juist op C1 communiceren. Willen zij wel dat de boodschap wordt begrepen? Meer dan de helft van de volwassen bevolking begrijpt deze teksten niet of heeft hier moeite mee. Je kunt alles op B1 taalniveau (her)schrijven, ook algemene voorwaarden, formulieren of juridische teksten. De belangrijkste reden voor ons om te communiceren op B1 taalniveau is dat je je doel bereikt. Dat doel is niet dat je de klant alleen informeert, maar ook helpt en ervoor zorgt dat hij actie onderneemt”, aldus Saskia van de Schoot, adjunct-directeur bij Janssen & Janssen, in een reactie op het rapport.

We passen niet alleen onze communicatie aan, we brengen dit onderwerp ook onder de aandacht bij onze opdrachtgevers. “We proberen hen in beweging te krijgen en actief te helpen bij het aanpassen van de communicatie-uitingen. Zodat we samen werken aan het verlagen van de schuldenproblematiek”, zegt Saskia van de Schoot.

2,5 Miljoen Nederlanders hebben moeite met lezen

Laaggeletterdheid is een groot en onderschat probleem in ons land. 2,5 miljoen Nederlanders hebben moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Voor hen is het lastig om bijvoorbeeld een treinkaartje via een automaat te kopen, een kind voor te lezen of veiligheidsinstructies op het werk te lezen. Met het huidige beleid wordt slechts een fractie van het totale aantal laaggeletterden bereikt (< 5 procent).

In het woensdag gepubliceerde rapport stelt de Rekenkamer dat lang niet alle laaggeletterden bereikt worden. Slechte rekenaars, digibeten, autochtonen en ouderen komen bijna niet op les.

Mariëtte Hamer, voorzitter van de Sociaal-Economische Raad: “Het aanpakken van laaggeletterdheid is cruciaal om de mensen aan de onderkant van de samenleving erbij te houden. Een begin is gemaakt, maar we moeten nu echt doorzetten en veel meer mensen bereiken om iedereen in de samenleving mee te laten doen als het gaat om werk, opleiding, etc.”

Bron: Stichting Lezen & Schrijven

Vragen over betalen?

088 730 34 00

Zakelijke vragen?

088 730 34 37

Direct met ons chatten

Start chat